Mijn papa... hij zei tegen mij: "ik heb geprobeerd iets op de site van de NOS te zetten, maar het lukte me niet. Weet jij hoe dat moet?"
Het ging om een paar filmpjes die hij van familieleden uit Chili had gekregen, van het heftige politiegeweld tegen protestanten. Hij had een filmpje van een agent die een supermarkt is brand stak, van agenten die met pepperspray klaslokalen binnen stormen en nog wat schokkende dingen.
Ik legde hem uit dat de NOS een nieuwssite was en geen Facebook. Kennelijk had hij het onderscheid nog niet gemaakt. Op Facebook had hij een ban gekregen. "Waarom is dit geen nieuws in Nederland?" vroeg hij. Ik had daar het antwoord niet op. Misschien omdat het ons niet boeit wat er elders in de wereld gebeurd. Als er geen Nederlanders bij gesneuveld zijn, komt het zelden in het nieuws. En dat terwijl we veel kunnen leren van de huidige situatie in Chili. Een volk zonder sociale voorzieningen heeft weinig te verliezen.
"Je moet geen avocado's meer uit Chili kopen, " zei mijn vader. "De mensen zitten zonder water en de winst gaat naar de Amerikanen." Ik beloofde geen avocado's meer uit Chili te kopen. Dat deed ik toch al niet.
"Ik ga niet meer rechts stemmen. Die moslims zijn denk ik een minder groot probleem dan privatisering en machtige bedrijven."
Ik had al heel lang niet meer zo'n gesprek met hem gevoerd en het verbaasde me zo, wat hij zei. Sinds 9/11 lag de focus alleen nog maar op de "dreigende islam" en het ging nu eindelijk eens over iets anders.