Deliana [verwijderd] Ik snap natuurlijk dat daar verschil tussen zit. Ik begrijp ook heel goed dat een scheiding vooral heel moeilijk is voor de scheidende partijen (en eventuele kinderen). Dat wil echter niet zeggen dat het met de omgeving niks doet. Toen vrienden van ons gingen scheiden hebben wij ook echt wel vragen gesteld over wat er mis is gegaan. En dat was voor een deel uit medeleven, maar echt ook wel voor een deel nieuwsgierigheid. En dat woord kun je negatief opvatten, maar zo voelt het voor mij in dit kader niet. Wij hadden het gewoon nodig voor onze beeldvorming en onze verwerking om enigszins een globaal beeld te hebben. Niet om hen ter verantwoording te roepen, niet om te achterhalen wie er gelijk had of wie de schuldige was, maar gewoon omdat wij met beiden goed contact hadden en dat ook met beiden zo wilden houden. Dan is het belangrijk dat je weet van de belangrijke zaken die in hun leven spelen. Anders kun je net zo goed geen vrienden zijn.
Dus als mensen vragen stellen kan ik me goed voorstellen dat het vanuit jouw gekwetstheid en pijn vóelt alsof je verantwoording moet afleggen, maar dat wil helemaal niet zeggen dat dat vanuit de vrager ook zo bedoeld is.