Huggybird er is een vrij simpel trucje voor om te voorkomen dat ze flauwvalt. Het is namelijk een fysiologische reactie op het zien van bloed, waardoor de bloeddruk en hartslag daalt en je kan flauwvallen. Als wij heel veel bloed verliezen daalt onze bloeddruk namelijk ook, zodat we minder bloed verliezen en de kans op overleven toeneemt. Bij haar is dit overlevingsmechanisme veel te scherp afgesteld en treedt het al in werking bij het zien van een druppel bloed. De eerste stap is zorgen dat de bloeddruk weer stijgt, dus vooral niet gaan zitten met je hoofd tussen je benen. Vrij eenvoudig is om te gaan springen, maar wat minder opvallend is een oefening waarbij ze leert zoveel mogelijk spieren in haar lichaam aan te spannen zodra ze het voelt opkomen. Volgende stap is langzaam haar bloot te laten stellen aan het zien van bloed terwijl ze deze oefening doet. Eventueel met een kinderpsycholoog, zodat deze reactie in de toekomst minder snel gaat optreden. Mijn ervaring is dat het gemiddeld 1 (!) tot 5 sessies duurt bij kinderen voordat ze eraf zijn. Het is echt heel makkelijk te behandelen. Ik baseer mij op dit protocol, maar dan met aanpassingen passend bij de leeftijd. Misschien dat jullie er zelf ook wat mee kunnen?
https://www.vgct.nl/cms/streambin.aspx?documentid=5217