Mamabeertje De cultuur is daar ook wel wat anders, mensen voelen zich daar ook verantwoordelijk voor wat niet van hun is. Ik was voor een studiereis in Denemarken en kreeg daar een rondleiding in een speeltuin. Er waren kampvuurtjes in de speeltuin, we vroegen of dat niet gevaarlijk was? 'nee, er gebeurt nooit iets, ouders letten goed op en zo leren ze met gevaarlijke dingen omgaan'. Wij vroegen waarom er geen hek om de speeltuin stond, was er dan 's nachts geen vandalisme/hangjongeren (was midden in de stad) 'Nee, dat is toch niet nodig, de mensen die hier 's avonds hun hond uitlaten letten wel op.' Toen vroegen we natuurlijk of mensen hun hond uitlaten in de speeltuin, ligt er dan geen poep? 'Nee, dat ruimen ze toch op, laten mensen in Nederland echt hondenpoep liggen?' Die vrouw was helemaal verbijsterd! In Denemarken zijn ze van mening dat heel veel regels ervoor zorgen dat mensen zelf minder nadenken en zich minder verantwoordelijk voelen, heel anders dan hier dus. Al zou ik denk ik alsnog niet een baby op straat laten staan, maar elke cultuur heeft zo z'n gebruiken π