Zonnebloem gewoon een afspraak maken en aangeven dat je het wilt laten onderzoeken. Waarom zou een huisarts het niet serieus nemen? Ik ben zelf gewoon naar de huisarts gegaan. Mijn vingers laten zien en ik kreeg een verwijzing naar de reumatoloog. Je hoeft jezelf niet te bewijzen of verdedigen. Gewoon aangeven wat je klachten zijn en wat je zelf graag zou willen.
Overigens was het hier weer een lekker onduidelijk verhaal. Mijn ontstekingswaarde was zowel in mijn bloed als urine verhoogd, zichtbare ontstoken gewrichten (warm, dik en stijf), maar ik testte hartstikke negatief op de reumafactor en ook geen afwijkingen op de röntgenfoto’s zichtbaar. Heb ontstekingsremmers gekregen voor een paar maanden, maar binnen 4 weken waren de ontstekingen al weg. Plan van de reumatoloog was om af te wachten of ik weer een aanval zou krijgen, maar gelukkig nooit gehad.
Achteraf denk ik trouwens ook bijna zeker te weten dat het geen reuma is, maar komt door het antifosfolipidensyndroom (asp). Hierdoor heb je teveel ontstekingseiwitten in je bloed, waardoor je erg vatbaar bent voor ontstekingen overal in je lichaam. Het blijft nog steeds twijfelachtig of ik het wel /niet heb, maar zou ongeveer 90% van mijn medisch dossier verklaren (de herhaalde miskramen, mijn belachelijke hoge vatbaarheid voor ontstekingen, sowieso vaak koorts hebben, heb ook al jarenlang onverklaarbaar teveel ontstekingseiwitten in mijn urine, zelfs epilepsie en adhd klachten kunnen hierdoor verklaard worden). Ik heb 1x positief getest op asp en 1x een half puntje onder afkapwaarde. De meeste mensen scoren überhaupt daar niet zo hoog op. Ik ga hier straks in het umcg verder naar vragen. Mijn eigen neuroloog had er ook geen enkele ervaring mee.
Pijn in je lijf kan door heel veel veroorzaakt worden, maar altijd goed om zaken uit te sluiten. Bij reuma artritis kun je op een gegeven je vingers niet meer strekken als je geen juiste behandeling krijgt. Ziet er echt enorm pijnlijk uit en dat schijnt ook te zijn volgens mijn tante. Er zijn volgens mij tientallen vormen van reuma en sommigen kunnen onbehandeld gevaarlijk zijn.