Ze hebben een didactisch onderzoek gedaan bij mijn neefje. Hij is 5 (2 weken ouder dan grote R) en zit in groep 3 maar hij is alweer ver vooruit.
Hij zit met rekenen en technisch lezen eind groep 5! Rekenen geen hiaten, hij heeft een enorme rekenknobbel, pakt alles heel gemakkelijk op, automatiseert als een malle.
Begrijpend lezen en spelling zit hij nu eind groep 3. Maar dat is een kwestie van aanbieden en dan verwachten ze dat hij gelijk gaat lopen met zijn rekenen.
Nu de vraag.. wat gaan ze doen.
Je kan een 6 jarige niet in groep 6 zetten. Maar je kan hem ook niet in groep 4 houden.
Persoonlijk begeleider is erop gezet voor een aantal uur per week. Hij krijgt al verrijking, extra klasjes, extra talen (ze willen lessen in het Engels gaan doen of iets). Dat zetten ze door en hij krijgt meer verdieping aangeboden en een dag in de week iets extern.
Ze kunnen een hoop, maar het is wel lastig natuurlijk. Hij is helemaal alleen.. heeft geen vriendjes, faalangst, neigt om depressief te worden (dat was hij vorig jaar in groep 2). Ze zitten er gelukkig bovenop.
Ik kom uit een vreemd nest, dat blijkt maar weer...