Liekje81 wij moesten boete-rente betalen toen we onze hypotheek eerder oversloten (ing). Ik geloof dat de boete-rente 0,2% extra was elke maand (percentage is afhankelijk van hoe lang de huidige hypotheek nog loopt). We betalen nu 2% voor 20 jaar vast ipv de 1,8%, wat toen het tarief was bij 20 jaar vast. We hadden daarvoor geloof ik 3,5%, dus lekker boeiend die 0,2% extra. Oversluitkosten waren 250 euro , maar is dacht ik ook weer aftrekbaar. Wij zaten natuurlijk wel in een hele gunstige tijd.
Bij sommige banken betaal je trouwens ipv boete-rente direct een geldboete en moet je het bedrag in 1x ophoesten. Idem als je wilt overstappen naar een andere hypotheekverstrekker. Dat kan minder aantrekkelijk zijn als je geen dikke spaarrekening hebt en het een hoog bedrag is.
Het kan met zo hoge rente wel zinvol zijn om hier bij je bank eens navraag bij is doen. Ik heb toen gewoon de bank gebeld en gevraagd of ze met een voorstel wilde komen. Ik kreeg op papier een voorstel thuis gestuurd en later nog een telefonische afspraak daarover. Akkoord getekend en klaar. Zo simpel was het.
Hoe het zit met spaarhypotheek en woz waarde weet ik niet. Ik zou denken dat je theoretisch gezien nog niks hebt afgelost, want bij een spaarhypotheek gebeurt dat natuurlijk aan het einde van looptijd dmv het bedrag wat je nu maandelijks spaart op de bankspaarrekening. Je profiteert immers ook van maximale hypotheek rente aftrek omdat het volle bedrag wordt gerekend als hypotheek. Wij hebben ook een spaarhypotheek.