iMoeder je zegt hier precies wat ik dus ook denk.
Maar tegelijkertijd.. wat als mijn kind nou net diegene is bij wie het wél blijvend is? Het is zo'n andere generatie, hoe ziet hun wereld er over 20 jaar uit? Gaat iedereen straks terug naar de identiteit die ze hadden voor hun puberteit, of gaat de wereld veranderen naar een algemeen geaccepteerd M/V/X?
Het ontwikkelen van een eigen identiteit is zo belangrijk in de puberteit maar daarbij ook de steun van de ouders, het geaccepteerd voelen, mogen zijn wie je bent. Het is ook zo bepalend voor de basis, het vertrouwen, dingen die de rest van hun leven zullen vormen.
Als ik er nu tegenin ga, met het idee dat het een fase is of een tiktok-hype, jaag ik die weg. I zal zich alleen maar meer gaan afzetten en het zal de band die we nu hebben gewoon beschadigen.
Ik wil dat mijn kinderen kunnen uitgroeien tot volwassenen die zich veilig en geaccepteerd voelen in wie ze zijn, zelfs als I volgende week besluit een goudvis te zijn 🤷♀️
Het gaat me er niet zo zeer over wát ze is, zolang die zich maar geaccepteerd voelt.
Als dit belangrijk is voor I, dan is dat maar zo, ondanks mijn eigen gedachten.
Er zijn dingen in die generatie die ik nooit volledig zal begrijpen, omdat ik zelf gewoon in een andere tijd ben opgegroeid. Ook omdat ik me totaal niks voor kan stellen bij het nb-aspect, voor mij is het vrouwelijk voelen juist heel aanwezig. Ik ben nooit een tomboy geweest, ik was juist zo'n meisje-meisje. En tegelijkertijd, kind, hoe weet je hoe het kan zijn om je vrouw te voelen, als je nog niks hebt ontdekt van het vrouw zijn? Ik associeer vrouwelijk vóelen met dingen als sensualiteit, daar is I nog veel te jong voor om überhaupt te ervaren.
Maarja.. Het is diens ding. Niet het mijne. Ik heb net zo min met minecraft, dat heb ik ook maar te respecteren, dus waarom dit dan niet? Het is voor I een belangrijk onderdeel van diens zoektocht naar de identiteit en ik respecteer de reis wel.. waar die uiteindelijk ook op gaat uitkomen.
Maar ik heb wel gesproken met die dat ik het lastig vind, ik vragen heb en dat begreep die wel. Het zal tijd kosten..