"Hallo met [vuilnisbak BV], ik zie in ons systeem dat u abusievelijk een 240 liter container voor het restafval heeft gekregen. Dat is niet toegestaan. Ik zou graag met u een afspraak maken om deze om te wisselen voor een 140 liter container."
-"Dat was niet abusievelijk, dat was erg expres. Ik heb namelijk een grote aangevraagd om alle luiers, onderleggers etc. van ons gehandicapt kind in te doen."
"Ja mevrouw, dat mag dus niet! We moeten de hoeveelheid restafval terugdringen, dus iedereen met een huishouden van minder dan 6 personen krijgt een container van 140 liter. [Lang verhaal over het afvaloverschot, -beleid en -regelgeving.]"
-"En wat ga ik dan met al die luiers doen?"
"U kunt een container voor medisch afval aanvragen. U heeft daarvoor [allerlei bureaucratische flauwekul] nodig, en een stempel van uw huisartspraktijk.
-"En hoe ziet die container er dan uit?"
"Die ziet er precies hetzelfde uit als de normale restafvalcontainer, hij wordt ook op de vaste dag van het restafval opgehaald. Het is natuurlijk niet nodig dat de rest van de straat ziet dat u medisch afval heeft.
-"En hoe groot is die container?"
"240 liter mevrouw."
-"Dus als ik het goed begrijp kom je volgende week mijn 240 liter restafvalcontainer omwisselen voor een restafvalcontainer van 140 liter... en een week later breng je een extra 240 liter restafvalcontainer, speciaal voor de luiers?"
"Ja mevrouw, dat klopt! Mits u [al die bureaucratische onzin] in orde maakt."
.
.
.
Eén telefoontje en de benodigde formulieren komen mijn kant uit. En dan heb ik straks dus de mogelijkheid om in totaal 380 liter restafval te laten ophalen, in het kader van het terugdringen van de hoeveelheid restafval. Wat ik vooral níet snap, is dat ze die oude van 240 niet gewoon laten staan. Werkverschaffing, I guess.