Meca Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je vraag. Ik heb echter de hele middag met migraine op bed gelegen en voel me nog steeds niet bepaald tof, dus ik ga vanavond niet uitgebreid een inhoudelijke discussie aan. Ik hoop dat je dat begrijpt.
Ik snap je punt. Ik heb zelf niet het gevoel dat Leon niet gehoord is. De hele afleverig gaat over hem en in de comments staan heel veel steunbetuigingen aan hem. Ook andere media hebben ondertussen over deze uitzending bericht, heb ik gezien op social media, en ook daar regent het medeleven en steunbetuigingen. Terecht, trouwens, laat daar geen misverstand over zijn!
Ook ìk heb hem echt gehoord. Mijn eerste reactie in dit topic was dat ik er om moest huilen. Dat was niet een figuurlijke uitdrukking ofzo: ik zat écht met tranen in mijn ogen. Ik heb de aflevering gekeken en voel oprecht voor hem. Aan het eind bij dat fragment op de parkeerplaats waar hij naartoe is gevlucht, als hij zegt: "als je homo bent op de bible belt sta je er echt alleen voor," dan voel ik hem heel sterk. Ik wéét dat hij daar gelijk in heeft en ik vind het verschrikkelijk.
De aandacht van mijn berichtjes ging vervolgens inderdaad meer naar het juridische verhaal en hoe bnnvara de woorden van de dominee verdraaid en niet naar Leon. Ik snap achteraf dat dat raar overkomt. Dat komt echter niet doordat ik niet geef om het leed wat Leon is aangedaan. Dat stond voor mij al als een paal boven water; dat was het uitgangspunt. Ik geloofde echter wat bnnvara beweerde en maakte mij er boos over. De discussie ging echter al snel over de vraag of de dominee niet strafbaar was wegens haatzaaien en daarvoor gingen we met elkaar kijken naar de feiten: wat heeft de dominee nou eigenlijk precies gezegd? Toen bleek het verhaal toch wel anders te liggen dan het verteld was. Ik voelde mij echt genaaid en gemanipuleerd. En als ik dan al die comments lees van mensen die mijn geloof een beetje lopen te bashen, dan voelt dat zó oneerlijk! Heb kritiek op christenen waar het terecht is: ze geven helaas genoeg aanleiding voor terechte kritiek. Maar ga niet dingen lopen verdraaien om de meute te beïnvloeden tot een nog negatiever beeld over het geloof dan terecht is en tot het willen inperken van de vrijheid van geloof. Je zou de feiten niet moeten willen verdraaien om je doel te bereiken.