1986Lynn het verbaasd mij dat er zo veel mensen zijn ๐ maakt de discussie ook lastig, wat ik heb begrepen zijn heel veel mensen die seksueel misbruiken zelf ook slachtoffer geweest van seksueel misbruik. Moet je die dan net zo zwaar straffen?
Wat mij betreft zouden mensen uiteindelijk terug in de samenleving kunnen onder voorwaarde dat hun seksueel systeem onderdrukt wordt (verplichte medicatie, operatie). En als je je dan beroept op de onaantastbaarheid van het lichaam dan mag dat natuurlijk, maar dan blijf je vast.
Zelfde met mensen die vanwege een ernstig psychiatrisch probleem in tbs kwamen en waarmee het met medicatie goed gaat; verplicht medicatie en controles bij psychiater, anders geen vrijheid.
Zo'n persoon waar de hele discussie mee begon, die heeft niet alleen op het moment zelf verkeerd gehandeld. Hij is daarna ook niet zelf naar de politie gegaan, heeft geen hulp gezocht, is gewoon door gegaan met zijn gedrag. Het was geen vlaag van verstandsverbijstering vanuit een door trauma ontlokt gedrag.
Ik vind dat in ieder geval in deze situatie de straf niet evenredig is met de zwaarte van het vergrijp. Of het nou nut heeft of niet, vind ik wel dat als signaal naar de samenleving straffen voor deze vergrijpen meer in de buurt moeten zitten van alle zware misdrijven.
En iedereen die dit doet, maar ook andere dingen als moord, heeft een steekje los. Trauma's of extreme persoonlijkheidsstroonissen of andere dingen waar je niets aan kan doen, volgens mij is er niemand die dit soort dingen gewoon doet omdat ze stom zijn. Dan kan je alle straffen wel gaan afschaffen. Ik vind dat overigens wel weer een reden waarom ik denk dat het loont om mensen in de gevangenis ook te begeleiden met bv psychische hulp, want je wilt graag dat mensen na een straf op het betere pad komen (en dan heb ik het dus ook over kleinere misdaden). Maarja dan krijg je weer het argument "iedereen die braaf hulp vraagt als ze vastlopen komen op ellenlange wachtlijsten voor dure psychologische hulp en als je in de gevangenis komt krijg je het direct en gratis" ๐