Ik vind het wel zorgelijk dat een groot gedeelte van de vrouwen in Nederland te weinig financiële onafhankelijkheid en kennis hebben. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen en eigenlijk de gehele samenleving. Net als dat ik het zorgelijk vindt dat teveel mannen te weinig kennis en onafhankelijkheid hebben op het gezinsmanagement niveau, ook weer, zowel voor henzelf als voor de kinderen en de gehele samenleving.
Natuurlijk is er in een relatie een mate van onderlinge afhankelijkheid, dat lijkt me niet meer dan logisch en deels ook wenselijk. Het lijkt me ook helemaal niet nodig dat beiden evenveel financieel bijdragen of evenveel weten over de tandarts afspraken en wasroutines. Maar ik vind het wel van belang om een basisniveau te hebben op al deze gebieden.
De reden is heel simpel, veel relaties houden geen stand en daarnaast kan een partner komen te overlijden. Naast alle sores die dat sowieso oplevert, wordt het leven wel heel veel moeilijker als je geen basis hebt. En dat zie je dus vaak gebeuren bij alleenstaande moeders. Hun inkomen valt zodanig terug dat ze zichzelf en hun kinderen niet meer kunnen geven wat er nodig is. En tegelijkertijd trekken veel vaders zich terug uit de verdere zorgen omtrent de kinderen, waardoor het voor de moeder nog moeilijker wordt om die financiële noodzaken te regelen. Geen wonder dat ze omvallen. Zeker gezien allerlei wetgeving waardoor het vrouwen financieel veel meer wordt nagedragen wat de keuzes in het huwelijk waren, vind ik het zorgelijk dat daar door zoveel mensen zo makkelijk overheen wordt gestapt.
En dan zijn er genoeg vrouwen die voorbeelden noemen op welke wijze ze deze onafhankelijkheid of zekerheid alsnog hebben ingebouwd en dat wordt als argument gebruikt waarom het helemaal geen groot issue is, maar dan ga je geheel voorbij aan de grote cijfers. Quote ik @iMoeder weer, anekdotisch bewijs is geen bewijs, net als dat zelf iets goed geregeld hebben, niet betekent dat het in het algemeen ook goed is geregeld. Mijn antwoord is dus geen aanval op wie dan ook hier, maar wel op de sociale keuzes.