Manque Ik denk dat niet dat foutloos kunnen schrijven onderdeel is van een academisch denkniveau. Ik denk dat je dan een heleboel mensen hun diploma mag innemen en onterecht een heleboel intelligente mensen een belangrijke plek in de maatschappij afneemt.
maar niet foutloos schrijven zelf is onderdeel van een academisch denkniveau, maar dat je dus hulptroepen inschakelt om belangrijke documenten te schrijven, omdat je weet dat je het niet kan, vind ik wel een onderdeel. Daarmee laat je zien, dat je er alles aan doet om een foutloos document aan te leveren. En niet een "ik kan het niet". Als je het niet kan, moet je wat anders gaan doen. Het is geen peuterschool he, er wordt verwacht dat als jij je scriptie schrijft je ook volledig zelfstandig kan functioneren. Dus dat je ook zelf de hulp inschakelt die je nodig hebt.
Ik heb mijn scriptie ook tot in den treure laten nalezen omdat taal niet mijn sterkste kant is. Heb ook de spellingscontrole aangehad (als je wist hoeveel mensen daar te lui voor zijn.. op academisch niveau). En uiteindelijk haalde ik mijn scriptie met dikke complimenten over de taal van m'n begeleider. En nu , als ik belangrijke mails of documenten schrijf, laat ik het altijd nalezen.
Je moet de lui- en laksheid niet belonen door er niet meer naar te kijken. En je bent lui en laks, als je je scriptie niet laat nalezen. Zonder dyslexie of migratieachtergrond vind ik dat al. en met is dat helemaal een belangrijk onderdeel. Net zoals je hulp moet vragen als je niet weet hoe Word werkt of hoe je computer aan moet.
En je krijgt bij een scriptie echt niet voor elke spelfout een minpunt he, de meeste scripties wordt taal in zijn geheel beoordeeld. Is het leesbaar, kun je iets maken van de zinnen, of zit er in elke zin 10 fouten en klopt de grammatica nergens. Als dat laatste het geval is, heb je er dus zeker weten geen actie op ondernomen om het te laten nalezen/ nakijken. Er zijn genoeg "taalpuristen" te vinden op de uni die je maar al te graag helpen daarmee.
Edit: Ik denk eigenlijk dat we het best veel eens zijn. Maar jou beoordelingsmoment ligt eerder met verantwoordelijkheid bij de universiteit en mijn beoordelingsmoment ligt gelijk met de inhoudelijke beoordeling (zoals nu is zeg maar). en de verantwoordelijkheid bij de student zelf? Heb ik dat goed?