Niet mee eens. Alternatieve geneeszorg kan een goede aanvulling zijn op de reguliere zorg en moet beschikbaar blijven voor degenen die zich daar prettig bij voelen.
Ik ben me er van bewust dat het nogal een reputatie heeft van zweverigheid, maar voor mij persoonlijk was het echt een uitkomst toen ik op de wachtlijst stond voor het ggz. Alternatieve geneeszorg is veel breder dan reïncarnatie-therapie en zweverig gedoe, daar valt bijvoorbeeld ook counseling, emdr, osteopathie, pmt, en speltherapie onder. Ik zou het als een enorme stap terug zien om dat uit het pakket te halen.
En ja, ik geloof ook dat lichaam en geest verbonden zijn, en westerse geneeszorg daar te weinig aandacht aan besteed. Ik heb zelf 2 'chronische ziekten' waar het reguliere circuit niks mee kan. Er is niks aantoonbaar, het is gewoon stress, hier heb je een pilletje en leer er maar mee leven.
Ik heb er fysiotherapie voor gevolgd en nu cesartherapie, en beiden blijven hameren op meditatie en mindfulness. Het probleem zit in mijn geest, niet in mijn lichaam 🤷♀️
Oosterse geneeswijzen richten zich meer op het geheel, en ik geloof wel degelijk dat dit een goede aanvulling kan zijn wanneer iemand is uitbehandeld in de reguliere zorg.
Wel vind ik dat het een aanvulling is, en geen vervanging, maar door de soorten zorg samen te laten werken denk ik dat er veel te behalen valt uit de balans.