Manque Het is een privilege dat je standaard vrij hebt op een dag die jij met je familie viert. Mensen met andere culturen hebben dat niet hier in Nederland. En die hebben helemaal niks aan de dagen die ze nu vrij zijn wanneer het niks voor ze betekent.
Eihm nou dat is niet waar. Maar goed.
Vriendinnen van mij die Suikerfeest vieren bijv, die nemen die dag vrij dat klopt. En dan doet iedereen dat. Maar ik ben geen voorstander van nog meer feestdagen toevoegen, gewoon omdat ik eerder naar minder dan naar meer wil en al helemaal geen ‘iedere club een dag’. Bovendien vallen bijv offerfeest en Suikerfeest ieder jaar op een andere dag dus dat lijkt me praktisch ook gewoon te ingewikkeld.
Dus vandaar dat ik er dan de dagen uitpik waar volgens mij getalsmatig de grootste groep mensen wat aan heeft; Pasen, Kerst, Koningsdag en Bevrijdingsdag, en ik was Oud en Nieuw nog vergeten.
Overigens komen mijn Turkse, Marokkaanse etc buren nu dus ook op Kerst, Pasen en dat soort dagen met de hele familie bij elkaar. Niet omdat ze kerst vieren maar ‘dan is toch iedereen vrij’. Dus niks aan hebben is ten eerste maar de vraag. En ten tweede is het natuurlijk met iedere nationale feestdag zo dat er mensen zijn die er niks om geven. Beleid op groepen is niet op individueel niveau daar ontkom je niet aan.
Ow en je zegt; variable opnemen. Dat zei ik ook? Dus die dagen die ik hierboven noem vrij en Pinksteren, Hemelvaart etc laten vallen en omzetten naar variabel opnemen. Evt valt Pasen daar misschien ook onder, ik doe er zelf nooit wat mee maar anderen wel denk ik?