[verwijderd] Hier ben ik het mee eens! Een vast aantal extra vakantiedagen die je mag opnemen op de voor jou relevante feestdagen, of die je kunt opnemen als regulier verlof. Met de side note dat je dan ook wel écht vrijaf kunt krijgen op de voor jou relevante feestdagen! Dus niet ineens "Sorry, maar dan hebben we het druk" van de baas. Werkgevers moeten een inspanning leveren om hun medewerkers verlof te geven op die specifieke dagen. Desnoods moeten die ruim van tevoren worden vastgelegd.
Hetzelfde moet w.m.b. gelden voor schoolgaande kinderen. Vaste vakantieweken kunnen gehanteerd blijven, maar losse feestdagen worden variabel ingezet. Eventueel gemist schoolwerk wordt op eigen gelegenheid en met begeleiding van verzorgers ingehaald. Of gewoon gemist. Daar moet een eigen verantwoordelijkheid aan gebonden zijn.
Ik wil zelf bijvoorbeeld vrij op zonnewenden en equinoxen. De rest kan me gestolen worden. Ik werk gerust door met pasen, pinksteren, bevrijdingsdag, enzovoorts. Die christelijke of anderszins historische feestdagen betekenen niets voor mij.
Edit// ben het dus niet eens met de stelling. Want ik ben niet voor vaste vrije feestdagen. Wel een vast aantal, maar dan variabel inzetbaar.