[verwijderd] Oké, nu mijn echte reactie 😉
Ik stelde de vraag specifiek aan mamabeertje omdat zij dit aangaf over haar kerk, dus ik weet niet of dit is wat zij ook bedoelde. Maar toch is het wel een antwoord op mijn vraag, dus bedankt daarvoor. Ik merk dat ik best zwart/wit denk van: of het is geaccepteerd en dus niet lastig, of het is lastig en dus niet geaccepteerd.
Dat neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er kerken zijn die dit onderwerp vermijden. Want wanneer is iets een directe aanleiding? Blijkbaar is het niet genoeg dat de zelfmoordcijfers onder LHBTI mensen vier keer zo hoog is als bij mensen die niet onder deze groep vallen. Dit raakt misschien het leven van mensen niet persoonlijk. Dus laat ik het zo zeggen: ik kan je verklaring heel goed begrijpen, maar ik heb moeite om dit als gerechtvaardigd excuus te zien.
Om ook nog even terug te komen op jouw bericht in het andere topic. Je zei geloof ik dat je ziet dat het nu een soort christenen bashen wordt. Waar zie je dat? Bedoel je op het forum of op andere plekken? Ik vond het juist mooi dat onder de aflevering een vastgemaakte youtube comment stond waarin werd opgeroepen dat christenen die aan de kant van lhbti mensen staan vriendelijke brieven schrijven naar die dominee en er stonden veel positieve reacties onder van christenen. Naar mijn idee werden christenen dus juist betrokken hierbij op een positieve manier, maar ik ben geen christen dus misschien heb jij het anders ervaren.
Ik zou nooit een religie willen bashen, of tenminste: niet mensen die een religie aanhangen. Religie als instituut dat gebruikt wordt om macht uit te oefenen ben ik wel op tegen. Maar ik denk dat er altijd mensen zijn die macht willen uitoefenen, de een gebruikt religie en de ander gebruikt een andere tactiek, dat ligt niet aan de religie zelf maar meer aan de persoon die fout bezig is volgens mij.