Zo af en toe pin ik dan gewoon 20 euro. Betaal daar wat van en heb weer kleingeld een tijdje. Als ze genoeg heeft, wissel ik kleingeld om voor een briefje geld, zodat ik weer kleingeld heb voor dr zakgeld. Ik vind dr nog te jong voor een rekening met pasje. Echt muntjes en briefjes is veel tastbaarder.
Kinderen en geld.
Ik geef de kinderen ook contant, mijn koopzegels van de AH laat ik altijd contant uit betalen. En idd geregeld weer wisselen als zij veel kleingeld hebben en ik niet.
Ik denk vanaf groep 7 of 8 een pinpas en dan overmaken. Lijkt me wel handiger, nu vergeten we r nog wel eens.
Vulpen ik kies juist bewust voor ‘online’ geld, omdat ze daar in de toekomst ook met name mee om moeten leren gaan. Het is naar mijn mening het meest realistisch. Ze kijken ook mee op hun rekening via de bankieren-app en oudste kan nu zelf online bankieren (wel met allerlei limieten erop via een ouder - kind toezichtaccount) en ik kan als ouder via mijn eigen app daarin meekijken. Ik vind dat ze beiden echt een goed besef hebben van geld ondanks dat het niet tastbaar is. Voor marktjes etc pinnen ze bijv wat geld. Of krijgen ze van ons muntgeld en maken we dat later of van te voren samen over van hun rekening naar onze rekening.
Wij sparen automatisch voor ze, ze hebben nog geen pasje. Geld dat ze krijgen voor rapporten (o.i.d.) doen ze in hun spaarpot.
- Bijgewerkt
Liekje81 ik merk dat hier dus helemaal niet. Ze zijn zich hier echt ontzettend bewust van wat iets kost (soms iets te) en ze weten altijd precies wat ze op hun rekening hebben staan. Het zal vast per kind verschillen, maar ze hebben hier echt beiden een goed besef van wat iets kost al vanaf jonge leeftijd. Ze zijn het natuurlijk ook gewend. Behalve als wij iets betalen dan wordt het besef van geld wel een heel stuk minder .
Heel eerlijk gezegd vergat ik ook vaak zakgeld te geven, dus dit is voor ons ook makkelijker. Bij de Rabo hadden ze toen ook speciale kinderbankpassen etc en dat werkte goed.
Vulpen ik denk dat mijn jongste wel iets ouder was. Ik denk rond de 6 a 7 jaar en de oudste was 8 jaar. Ze kon al wel wat rekenen en kreeg op school al wel wat oefening over geld. Ze moet dus minimaal in groep 3 hebben gezeten. Ze kreeg ook een ‘kinderbankafschrift’ met het saldo. 5 jaar is misschien wel erg jong.
Mijn jongste heeft een keer een miljoen proberen te pinnen. Ze had de hoop dat de bank niet aan het ‘opletten’ was. Helaas
Vulpen Hier een rolletje met 1 en 2 euromunten gekocht. Bij de bouwmarkt hebben ze hier van die automaten van Geldmaat staan.
M’n oudste koopt kleine prulletjes en de andere twee sparen voor wat groters.
Ze zien nu wel in dat dingen duur zijn en dat ze er lang voor moeten sparen. Maakt ze wel bewust van geld merk ik.
vanaf wanneer zijn jullie zakgeld gaan geven?
Hier geven we al vanaf de eerste gebooortemaand 10€ per maand op de spaarrekening.
Softbasegaming wij sparen voor de kinderen op een aparte spaarrekening (dat is tzt voor studie of iets dergelijks) vandaag geboorte. Vanaf 5 jaar krijgen ze €0,50 per week als zakgeld.