Kleine meid heeft eigenijk nog geen flauw idee, alleen dat soms het pasje het niet meer doet. Ze vindt het wel erg leuk om het pasje tegen het apparaat te houden. Ze krijgt geen zakgeld eigenijk. Soms krijgt ze van papa een briefje en die moet dan van haar direct in haar spaarpot, muntjes ook. Ze is aan het sparen voor een grote auto😂.

Oudste kreeg wel altijd zakgeld, als het kon moest het meteen op. Nu heeft ze zelf een pasje waar 1x per maand haar zakgeld op gestort wordt. Eerst had ze elke keer over, toen ging ze toch wat vaker zelf kopen, vooral lekkers. Automaten op school lokken toch. Nu is school natuurlijk dicht dus dat scheelt weer, maar dan besteld ze wat bij Ali of spreekt met vriendinnen af, dan wordt er ook weer lekkers gehaald. Cash lijkt ze toch wat moeilijker uit te geven. Ze heeft een bijbaantje wat ze cash uitbetaald krijgt en dat geeft ze tot nu toe niet zo graag uit.

Mijn zoon weet dat dingen ‘centjes’ kosten en dat als hij iets expres stuk gooit wij het niet weer opnieuw voor hem kopen. Oh en klei kost ook centjes dus dat moet goed opgeruimd worden. 🤭

Hij krijgt nog geen zakgeld, geen idee wanneer we daar mee beginnen.

• [verwijderd]

Ik maak maandelijks zakgeld over naar hun rekening (M 12 euro, F 10), maar daar doen ze niet heel veel mee. Ze weten wel dat het er is, soms vragen ze om iets te kopen, maar vaak is het er gewoon. Zeker bij M tikt het nu stiekem aardig aan, die heeft besloten dat ze wil sparen voor een switch.
    Sinds ze hun eigen rekening hebben (nu 1,5 jaar denk ik?) gaat het een stuk beter, het contante geld was vooral voor M een trigger om het steeds uit te willen geven en nu denkt ze er vrijwel niet over na.
    Ik beheer hun rekeningen overigens, inclusief hun pasjes.

Van hun vader krijgen ze in theorie ook maandelijks zakgeld, wisselend 10-15 euro maar die betaalt het ook vaak in robux. Daar ben ik weer op tegen, maar daar heb ik niks over te zeggen.

Contant zakgeld werkt hier niet. Misschien D voor zn verjaardag maar een "zakgeldrekening met pinpas" geven 🤔

Verder kunnen ze hier wel geld verdienen met klusjes. Of zoals van de week dat ze een sims uitbreiding willen maar daar stond tegenover dat L in de stuurhut moest schoonmaken en E was opvouwen (d en j spelen geen sims)

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Contant zakgeld werkt niet bij mij. Ik heb gewoon weinig contant in huis. Ik open op een bepaalde leeftijd een rekening voor ze en via automatische incasso komt daar geld op. Mijn oudste zoon gaat prima met zijn geld om, dochter heeft wel een gat in haar hand. Zodra het een paar euro is, gaat het op. Ze wil nu gaan sparen, dus ik ben benieuwd.

Hier hebben ze hun eigen betaalrekening. Vanaf middelbare school krijgen ze daar 5 euro per week op, basisschool is 1 euro. Daarnaast stort ik iedere maand bij de oudste 20 euro op haar spaarrekening en bij die andere 2 10 euro (uiteindelijk wordt dat ook 20 euro). De oudste heeft tekort aan haar 5 euro als ze naar school gaat en de middelste spaart er nog van. De middelste is sowieso veel zuiniger met z'n geld, die spaart het liever op voor iets groots van lego te kunnen kopen. Verder krijgen ze iedere 3 maanden 175 euro aan kleedgeld (schoenen, ondergoed, nachtgoed en jassen vallen daar niet onder). Ook hier heeft de oudste tekort aan en die leent al geld bij van haar toekomstig tegoed. De middelste spaart er van en de jongste krijgt het meestal ook wel op. 3 kinderen, dezelfde opvoeding en toch gaan ze alledrie heel anders met hun geld om.

Ysabella Dit! Onze oudste krijgt nu 50 cent per week. Alleen hebben we vaak geen 50 cent in huis dus echt praktisch is het niet haha. Dat doet ie dan in z’n spaarpot. Hij spaart voor grote pokemonkaarten.

Oh en ze hebben al spaarrekeningen. Wij sparen voor ze en mijn ouders ook.

Onze zoon van 6 vraagt al een tijdje om zakgeld. Gewoon elke week 50 cent geven hebben we geprobeerd maar we vergaten het steeds. Nu zijn we sinds deze week begonnen met een klusjeslijst.
      Die hangt aan de koelkast, bij 5 kruisjes krijgt hij 50 cent. Klusjes zijn: eigen was opruimen, vuilnisbakken aan de weg zetten en weer terug, stofzuigen na het eten, vuilniszak verwisselen.

Deze week vind hij het nog leuk. Ik zoek nog wel uitbreiding van de klusjes!

L. is vijf en weet zo ongeveer wel wat welk muntje is en welk briefje en dat je dat dan kunt gebruiken om spullen/eten etc van te kopen.

Volgend jaar of het jaar erna gaan we langzaam beginnen met zakgeld. Als ze nu geld krijgt, gaat dat direct in haar portemonnee of spaarpot. Uit beiden haalt ze nooit iets😂

Toch6 D krijgt volgende week zijn zakgeldrekening 😃 startbedrag van €10. Weekbedrag van €2,-

• [verwijderd]

Onze zoon van 5,5 krijgt sinds een maand of twee zakgeld; 2 euro per week, waarvan hij verplicht 1 euro moet sparen. Het staat in de planning om samen een spaardoel af te spreken en dan wil ik ook een mooie tracker voor hem maken.
        Met het andere geld mag hij kopen wat hij wil. Tot nu was dat een lego magazine en een keer een zakje snoepjes.

Ik ben nu dus ook overal euro's aan het sparen. En eerlijk gezegd vergeet ik het ook wel eens, maar zoon herinnert me er wel aan.
        Overigens hangt de uitgeef-euro wel vast aan klusjes. Als hij zijn klusjes na een aantal waarschuwingen niet heeft gedaan, dan krijgt hij die week alleen de spaar-euro.
        Oh en hij kan niks bijverdienen met klusjes, hij moet ook gewoon eens wat doen omdat we het vragen.

• [verwijderd]

R. krijgt elke week een euro zakgeld. Toen ze kleiner was, was dat 50 cent. Ik denk dat ze 5 of 6 was toen we daar mee zijn begonnen. Toen ze 8 werd hebben we het verhoogd naar een euro.

R. stopt haar zakgeld in haar spaarpot en kijkt er dan nauwelijks naar om. Ze is altijd wel aan het sparen voor een of andere grote set van lego en weet dat dat lang duurt. Eens in de zoveel tijd haalt ze alles er uit om te tellen hoeveel ze heeft.

Met een euro per week gaat het sparen voor lego natuurlijk niet erg snel. Gelukkig voor haar heeft ze nog een paar inkomstenbronnen:

• geld van de tandenfee voor haar tanden en kiezen;
        • de familie van mijn man's kant wil haar altijd geld geven voor haar rapport. Ik heb daar een hekel aan, maar accepteer het en hou mijn mond. Ze geven meestal 5 euro. En dan vaak niet alleen opa en oma, maar ook nog eens van haar ooms en tantes, dus dat loopt aardig op;
        • in de vakanties mag ze wel eens klusjes doen voor geld, zoale de auto wassen, de trappen stofzuigen en poetsen, 's zomers 's avonds alle planten in de tuin water geven (is een enorme klus!), dat soort dingen.
        een jaar later

Ik up dit topic maar eens, naar aanleiding van de discussie in het puber-topic moest ik eraan denken:

Hoe doen degene met basisschoolkinderen het met zakgeld geven? Ik bedoel echt de praktische kant ervan. Want het lijkt mij op zich nuttig om oudste over een tijdje standaard zakgeld te geven, maar ik heb nooit klein geld. Ik betaal altijd alles met m'n pinpas. Dus hoe kom je dan aan muntjes? 🤷 Hoe doen jullie dat?

Vulpen ik maak het zakgeld gewoon automatisch over op hun bankrekeningen. Ze hebben beiden al vanaf jonge leeftijd al een pasje en kunnen vanaf 7 jaar zelf pinnen. Daarvoor hadden ze een kinderpasje, waarmee ze enkel hun saldo konden checken en via ons geld konden opnemen. Ik heb namelijk ook nooit kleingeld.

Vulpen hier krijgen ze als ze 11 worden een rekening met pinpas zodat zakgeld automatisch gaat.
          Contant werjte hier ook niet

Zo af en toe pin ik dan gewoon 20 euro. Betaal daar wat van en heb weer kleingeld een tijdje. Als ze genoeg heeft, wissel ik kleingeld om voor een briefje geld, zodat ik weer kleingeld heb voor dr zakgeld. Ik vind dr nog te jong voor een rekening met pasje. Echt muntjes en briefjes is veel tastbaarder.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Liekje81 Ja, het lijkt mij ook tastbaarder en je hebt natuurlijk altijd dingen waar je met een pasje niets kan en dat zijn juist de gelegenheden waarvoor zakgeld nodig is, bijvoorbeeld boekenmarkt op school of Koningsdag.

Vulpen in dat geval pinnen we contant van hun rekening of van ons en dan digitaal overschrijven