@Blue, ik zie persoonlijk wel een groot verschil tussen mijn eigen waarden en hoe ik denk dat een land, of de wereld, bestuurd moet worden.
Ik vind het idee van abortus bijvoorbeeld vreselijk, echt hartverscheurend. Maar het is zó belangrijk dat het mogelijk is! En dat vrouwen hier zelf een keuze in kunnen maken, ook al zou ik zelf waarschijnlijk niet voor abortus kiezen.
Ik heb heel weinig op met de grote georganiseerde religies, ik heb er zelfs een afkeer van. Maar ik zal met hand en tand verdedigen dat men vrijheid van levensbeschouwing heeft.
Ik heb zelf nul interesse in het klimaat en het kost me ontzettend veel moeite om buiten mijn eigen levensduur te denken. Ik voel ook weinig tot geen betrokkenheid bij dieren of wat dan ook. Maar ik kan mijn hoofd gebruiken ik snap ook wel dat mijn eigen gevoel hier niet leidend in is en dat het om een groter plaatje gaat.
Kritisch nadenken over je eigen gedrag en gedachten, en over wat het juiste is, kan ontzettend ongemakkelijk zijn.
Er is zoiets is als ethiek, een manier om systemisch deze vraagstukken het hoofd te bieden en als het dan om waarden gaat: ik vind het belangrijk om op deze manier over de materie na te denken. Ik wil me wel bewust zijn van het verschil tussen persoonlijke waarden en het belang van de totale wereldbevolking en ik vind dat men het belang van hun persoonlijke opvattingen schromelijk overdrijft wanneer ze bij hun keuze voor een partij alleen maar kijken naar wat voor hen als individu goed voelt. Maar goed, ook dat is weer een persoonlijke opvatting 😉
Eigenlijk is dat links progressieve helemaal niet zo extreem. Het is hooguit extreem consequent in het nastreven van gelijkwaardigheid, maar dat lijkt me nu precies iets waar je geen consessies op moet doen.