Manque Ik echt ben heel trots op je!! π π steekt veganistische veren in kont van @Manque
Jessie80 Ik herken die gedachten wel, een soort alles of niets denken. Gelukkig is het eigenlijk simpeler dan dat, want het heeft ook effect als heel veel mensen minder vlees eten, ipv een paar mensen helemaal geen vlees. Dit geldt ook voor andere dingen. Soms bereik je een doel ook beter als je er in kleine stapjes naartoe werkt, dit heb ik zelf ook gedaan want ik was echt niet van de ene op de andere dag veganist. Als je de weg naar de oplossing niet ziet kan het soms ook helpen om je persoonlijke waarden in zicht te houden als het gaat om dit onderwerp. Bijvoorbeeld respectvol met de natuur om te gaan, of om voor een goede toekomst voor je kinderen te zorgen enzovoort. Dan kun je kijken welke acties je van die waarde af laten bewegen en welke acties je ernaartoe laten bewegen. Zo kun je het klein houden voor jezelf. Een actie die naar die waarde toe leidt kan dan bijvoorbeeld zijn minder vlees eten, of op een groene partij stemmen, of iets doen richting de overheid qua klimaatactie. Als iedereen kleine haalbare stappen zet bereiken we meer dan wanneer we allemaal uit wanhoop niets meer doen of juist doorslaan in extra vervuilend gedrag. Ik moet zeggen dat Extinction Rebellion mij ook echt helpt omdat we actie voeren op een manier die zeer effectief is gebleken in het verleden. Er zit dan ineens een wetenschappelijke onderbouwing achter en een stappenplan, je kunt gratis trainingen volgen en hebt mensen waarmee je erover kunt praten. Je hebt echt iets aan elkaar. En iedereen is welkom, er hangt geen veroordelende sfeer over wat mensen persoonlijk wel en niet doen, want we richten ons op de overheid. Zelf hou ik niet zo van actie voeren, maar er zijn heel veel taken die gedaan moeten worden, ook achter de schermen. Ik bedoel dit niet als verkapt praatje van 'sluit je bij ons aan', maar meer om aan te geven manieren zijn om met een gevoel van 'het heeft allemaal geen zin' om te gaan. Ik hoop dat jij een manier kunt vinden die voor jou werkt.
Vulpen Er zijn meer opties dan depressie/stress of fatalistisch ingesteld zijn π Ik moet zeggen dat o.a. jouw bericht me weer aan het denken zet over iets wat ik met mijn opleiding wil doen, namelijk een ACT (therapievorm) programma maken voor mensen die zich wanhopig voelen over de toestand van de wereld en daar passief door worden. Misschien moet ik daar even een topic voor openen.