aardbeitjes De woningmarkt is compleet scheef en eigenlijk zorgt alles wat as effect heeft dat men meer geld kan lenen alleen maar tot meer geld lenen en een hoger bod op een huis. In de huidige rentestanden is het effect natuurlijk sowieso beperkt.
Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat men met zoveel plezier meer aan de bank betaalt zodat er iets minder aan de belasting hoeft te worden betaald. Ik weet dat er mensen zijn die aangeraden krijgen om een duurder huis te kopen, want dan betalen ze minder belasting. Dat klopt wel, maar je betaalt nog meer hypotheek. En dat is het waard als je heel graag een groter huis wilt (ik ben ook niet voor niks verhuisd ondanks de hogere maandlasten), maar niet als doel om minder belasting te betalen.
Waarom sowieso iedereen zo'n weerstand heeft tegen belastingen en met enthousiasme betaalt aan een bank die zeker weten nooit iets nuttigs met het geld doet, dat blijft mij intrigeren. Bij belastingen gaat er ook een hoop geld naar doelen waar ik het nooit aan zou besteden, maar er wordt tenminste ook geld besteed aan scholen en zorg, iets waar de maatschappij nog iets aan heeft. Natuurlijk bestaat een bank ook niet allen uit bonussen aan de top en heeft een bank ook een belangrijke sociale functie, maar toch van een andere orde dan belastingen, maar goed, dat is mijn persoonlijke verbijstering/
De hypotheekrente aftrek was bedoeld om eigen woningbezit te stimuleren. Laten we eerlijk zijn, dat hoeft niet gestimuleerd te worden, gezien het gebrek aan huizen vecht iedereen elkaar de tent uit. Daarnaast verruimt het de mogelijkheden van eerste kopers of kopers met een beperkt budget nauwelijks, terwijl het bij kopers met een groter budget ook alleen maar zorgt voor prijsopdrijving ipv meer financiële ruimte. Het is inmiddels zijn doel op alle mogelijk manieren voorbij geschoten.
Het is niet mogelijk en ook echt niet wenselijk om het in 1 keer af te schaffen, je zult ook een systeem moeten verzinnen om juist de groep die met moeite een huis kan kopen te blijven ondersteunen. Maar heel eerlijk, je ziet dat de afschaffing van de overdrachtsbelasting alleen maar heeft gezorgd dat er meer geboden wordt. Als verkoper vind ik dat zo erg niet, die paar duizend euro zijn best lekker erbij, maar het zorgt er echt niet voor dat meer mensen een huis kunnen kopen, maar dat de mensen die een bepaald huis kunnen kopen iets meer kunnen overbieden. De enige manier om mensen daarin te ondersteunen is zorgen voor meer woningbouw en juist ook relatief goedkope woningen en sociale huurwoningen.