Hopsatee Voor mijn portemonnee is VVD inderdaad altijd heel goed geweest. En ik eet ik wel regelmatig vlees dus een vleestaks doet bijv zeer in m’n eigen portemonnee. Zorg heb ik zelf vooralsnog geen last van bezuinigingen. En lerarentekort merken we op mijn school niet echt. Belastingdienst ook nooit problemen mee. Klimaat voel ik nu nog niet zoveel van (behalve warm weer misschien) maar mijn klein kinderen wel. Maar ik probeer wel altijd naar het grotere belang te kijken en veilig te stellen dat de samenleving goed is voor iedereen.
Mag ik hier wat vragen over stellen? Want ik vind alles wat je schrijft in deze post nogal in contrast staan met je laatste zin. Eigenlijk komt het er bij alle voorbeelden die je noemt op neer dat je wil dat jij er vooral geen last van hebt en dan maakt het niet uit.
Je hebt geen last van de belastingdienst. Die ouders van de toeslagenaffaire is het gewoon overkomen hè. Dat kán jou ook overkomen. Enorme schulden, huis kwijt, schuldsanering, scheiding, enz. Allemaal door toedoen van de overheid.
Klimaat voel je niet zo veel van. Maar door ons gedrag als westerse maatschappijen worden de kwetsbaarste mensen in de wereld nu al wel keer op keer getroffen door gevolgen van klimaatverandering. Mislukte oogsten door extreme droogte, dus geen eten, overstromingen, modderstromen, aardverschuivingen. Mensen lijden, mensen sterven. De veranderingen van het klimaat gaat voor jouw kinderen als ze net zo oud zijn als jij een wezenlijke impact op hun leven hier in Nederland hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme migratiestromen die op gang zullen gaan komen door de gevolgen van klimaatverandering.
Op de school van jouw kinderen merk je niet zo veel van het lerarentekort. Er zijn scholen in Nederland die noodgedwongen studenten of onbevoegden voor de klas hebben staan, omdat dat nog altijd beter is dan niemand voor de klas hebben staan. Er zijn scholen waar kinderen in een leerjaar achter elkaar met meerdere invallers te maken krijgen, omdat dat de enige manier is waarop de school íemand voor die klas kan hebben staan. Dat is niet goed voor de sfeer en de veiligheid in de klas en ook niet voor de ontwikkeling van kinderen. Jouw kinderen hebben er misschien geen last van, maar er zijn veel kinderen in Nederland die er wél last van hebben.
Ik kan ook je verhaal over de vleestaks en de zorg nog uitwerken, maar ik denk dat het punt wel duidelijk is. Ik begrijp ergens wel dat mensen kiezen voor dat wat goed is voor henzelf. Maar toch snap ik het ook helemaal niet. Ik snap dat je zelf iets wil. Maar als het gaat om het besturen van een land dan gaat het toch per definitie over de vraag wat goed is voor het land als geheel? Dan gaat het toch om iets groters dan jijzelf? Wat zeg je tegen jezelf om jezelf te overtuigen dat het goed is om vooral naar je éigen belang te kijken en niet zozeer naar het belang van het land als geheel? Want uiteindelijk gaat het toch het best met een land als het met zo veel mogelijk mensen zo goed mogelijk gaat?