Woensdag 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen.
Weet jij al waar je op gaat stemmen? Of ben je nog net zo zwevend als ik? Zo ja, wat zijn je opties, en wat zijn je overwegingen? Ik vind het zelf momenteel erg lastig omdat ik niet eens goed weet wát mijn meningen zijn, laat staan welke partij het beste daarbij aansluit.
Ik overweeg:
- PvdD: Omdat ik daar de afgelopen jaren altijd op gestemd heb, omdat ik het milieu en het klimaat erg belangrijk vind en van mening ben dat de overheid daar een veel sturender rol in zou moeten spelen. Dierenwelzijn en mensenrechten vind ik ook belangrijk. Dus PvdD is nog steeds een heel goede optie, maar ik heb het (overigens vrij ongefundeerde) idee dat de partij een beetje een zooitje is, plus dat ik niet zeker weet of ik wel op een partij wil stemmen die toch redelijk 'one issue' is en toch geen kans maakt om mee te gaan regeren.
- PvdA: Omdat ik dit interview las met Lilianne Ploumen en dat beviel me: https://www.volkskrant.nl/mensen/macht-is-een-effectieve-manier-om-te-veranderen-wat-niet-deugtb008d5d7/ . De PvdA lijkt me lekker pragmatisch, en ik houd van pragmatisch.
- GroenLinks: Omdat nou ja, dat het meest voor de hand liggende alternatief is als je het milieu en klimaat belangrijk vindt. Maar ik vind ze ook wat progressief en elitair op een niet-constructieve manier (dit is ook mijn vrij ongefundeerde idee).
- Bij1: Ik heb wel bewondering voor hun idealisme. Maar ik denk dat ik uiteindelijk toch liever pragmatisch dan idealistisch ben. Maar wie weet, wie weet, als ze me echt kunnen overtuigen dat ze pal staan voor betere lhbti-rechten en een goede visie hebben op hoe klimaat- en milieuproblematiek aan te pakken...
Nu de moeilijke taak om de komende maanden ervoor te zorgen dat mijn ideeën gefundeerder worden en de balans op te maken van wat ik het belangrijkst vind. Dat wordt in mijn geval gewoon veel de krant lezen, en naar jullie meningen hier op het forum luisteren. Wat wordt jullie aanpak?