Nescio dat is het vooral. Als je allebei een vast aantal uur werkt, met een vast salaris, dan gaan die toeslagen wel. Maar de groep mensen die dat hebben is steeds kleiner. Dus moet je telkens checken of je niet teveel ontvangt, je moet in de gaten houden hoeveel uur je recht hebt het gehele jaar en je moet dag ook op tijd doen, want je rechten vervallen na een bepaalde tijd, maar de terugvordering kan nog aardig lang. Daarnaast gaat het bijna altijd om grote bedragen. Er zijn alleenstaande ouders die meer toeslagen krijgen dan regulier inkomen. Als je dan een fout maakt, is dat bijna niet meer op te brengen om terug te betalen.
aardbeitjes , hoeveel je krijgt ligt aan je inkomsten, dat op zich vind ik niet geheel onredelijk, maar dat zorgt tegelijkertijd wel dat veel gezinnen zeggen: ik geef toch alles wat ik verdien aan de kinderopvang. Als de ene partner veel verdient, zal het gezin namelijk nauwelijks toeslag krijgen. Dat maakt het voor de minder verdienende partner weinig aantrekkelijk om te werken.
Ik vind dat kinderopvang sowieso verkeerd bekeken wordt in Nederland. We zien het teveel als plek om je kind tijdelijk te dumpen terwijl je zo nodig moet werken en te weinig als plek waar een kind zoveel zou kunnen leren en ontwikkelen. Ik vind echt dat we kinderopvang een recht voor kinderen moeten maken ipv alleen een oplossing voor werkende ouders.