Ik ben inmiddels ook zeker van mijn keuze. Volgens de stemwijzer zijn er wel (linksere) partijen die meer overeenkomsten hebben maar die verschillen zitten allemaal op punten die me echt niks interesseren. Een parkeerplaats in een wijk waar ik nooit kom 🤷♀️
Maar de andere partijen lijken allemaal veel meer bezig te zijn met kantoorzaken terwijl deze echt veel meer zichtbaar is in de stad zelf. Initiatieven als voedselkasten plaatsen bij kringloopwinkels, organiseren van cosplay-speurtochten om tieners van de straat te houden (waar die van mij natuurlijk laaiend enthousiast over zijn), sinterklaasvieringen voor kinderen in armoede en ik schijn de helft van de lijst al te kennen, in ieder geval van gezicht 😂
Als ik kijk naar lijsten van andere partijen zijn deze personen in het dagelijks leven allemaal op een of andere manier werkzaam bij de gemeente en hebben ze allemaal iets van bestuurskunde gestudeerd. Allemaal mensen die de situatie voornamelijk op papier kennen.
De partij waar ik nu op ga stemmen is een bijeengeraapt zooitje van vrijwilligers. Ze hebben van iedere stichting in onze stad (oa voedselbank, COC, cultuur, feminisme, jongeren, Quiet) een persoon als vertegenwoordiger in de raad zitten, en daarnaast zijn het echt mensen die in het dagelijks leven contact hebben met de doelgroep: een jeugdwerker voor jeugd, de eigenaar van de kringloopwinkel voor armoedeverzachting, een ondernemer voor de binnenstad, een oud-sporter op hoog niveau voor sport etc.
Er zitten wel mensen bij met meer ervaring op politiek vlak, maar meer ter ondersteuning en voor advies, de partij draait echt om mensen die vanuit hun expertise en vrijwilligerswerk weten waar behoefte aan is.
Ik vind dat concept heel interessant, dus ze krijgen mijn stem.