[verwijderd] ik vind zelfstandigheid iets goeds hoor, maar ik maak me zorgen of dat niet doorslaat naar de andere kant. Ze hebben allebei moeite met vragen om hulp, ook wanneer ze die eigenlijk wel nodig hebben. Ik heb geen idee of ik binnenkort feedback van school ga krijgen of ze een achterstand hebben opgebouwd, terwijl ik al die tijd had kΓΊnnen helpen om dat te voorkomen. Dan had ik liever iets minder zelfstandige kinderen maar wel overzicht op de aspecten die ze moeilijk vinden.
Misschien moet je je meiden het vertrouwen geven dat ze zelf weten wat goed voor hen is en doorhebben wanneer het niet goed gaat en dat dan zullen aangeven.
[verwijderd] Terwijl ik dit nu type kreeg ik telefoon van de juf van M, omdat ik dus had aangegeven geen zicht te hebben op haar resultaten en ik krijg te horen dat M samen met haar vriendinnetje de enige zijn die niet achterlopen op rekenen
Kijk, daar heb je het al! Ze zijn gewoon hartstikke goed bezig! Vertel ze dat je trots op ze bent, op hun zelfstandigheid en dat ze zo goed hun best doen. En zeg er des noods bij dat je je soms zorgen maakt over of het wel goed met ze gaat, omdat jij daar nu steeds minder zicht op hebt. Dat je weet dat dat hoort bij het ouder worden, maar dat je dat niet altijd makkelijk vindt. En dat je hoopt dat ze het aan zullen geven als ze wel ergens tegenaan lopen.
Het idee van opvoeden is dat je je kinderen zodanig begeleidt dat ze zich uiteindelijk helemaal zelf kunnen redden. Dus dat jij nu weinig hoeft te begeleiden m.b.t. het schoolwerk maakt je niet geflopt als moeder, maar maakt je juist een succesvolle moeder!
Dus geniet gewoon van je opgeruimde kastruimte, de quality time met je kat, het mediteren en je hagelslag! En onderschat niet hoeveel ze je wel degelijk nodig hebben, maar dan voor heel andere dingen. π