• [verwijderd]

Ik heb wel eens wat laten vallen hier dat het niet goed gaat met onze oudste zoon. Hij is net 6 geworden en zit in groep 2.
Misschien hebben jullie tips.

Hij is altijd al 'anders' geweest dan de andere kinderen. We hebben het al die tijd gewoon gered zonder hulp. Maar nu begint het een beetje boven mijn hoofd uit te groeien. Thuis zou het nog wel gaan, maar op school gaat het ook niet goed.

Thuis is het vooral heel slecht inslapen. Hij slaapt gerust pas om 21.30. Veel bevestiging nodig hebben dat we hem lief vinden. Als er nieuwe dingen of veranderingen zijn probeert hij heel erg de controle te houden door zijn broertje en zusje te commanderen en precies te bepalen wat ze moeten doen. Gaat heel overdreven lachen en weet van geen ophouden. Blijft maar doordrammen over iets.

Op school loopt het helemaal mis met het sociale deel. Hij speelt haast niet met andere kinderen maar gaat zijn eigen gang. Als hij een opdracht moet bespreken met een ander kindje dan zegt hij niks. Wat vertellen in de kring kost hem ook heel veel moeite.

Sinds de herfstvakantie is zijn eigen juf met verlof en sindsdien gaat het nog minder. Ik heb al een paar keer een berichtje gehad dat hij zijn beker drinken om heeft gegooid, hij heeft zijn trommeltje met fruit weer bijna vol mee naar huis.

Ik weet niet goed meer wat ik ermee moet. We hebben 19 november gesprek met een orthopedagoog op school.
Maar misschien hebben jullie nog tips voor me?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.
    • [verwijderd]

Wat lastig dat het zo moeilijk gaat. Ik denk dat het vooral heel belangrijk is om erachter te komen waarom hij doet wat hij doet. Is het karakter of is het onzekerheid of misschien meer in de richting van een psychische iets of iets. Goed dat er een professional mee komt kijken 🙂

Wat lastig zeg! Goed dat jullie een gesprek hebben op school. Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om te achterhalen wat er eventueel speelt zodat je vanuit daar verder kan kijken wat jullie ermee moeten.

Is het sociale buiten school hetzelfde met buiten spelen bijvoorbeeld? En het inslapen, wat gebeurt er dan? Ligt hij wel gewoon in bed rustig of anders? Geeft hij zelf aan waarom het niet lukt?

Over het trommeltje met fruit zou ik trouwens gewoon in gesprek gaan met de juf! Of zij wil opletten of hij het op eet. Doe ik ook bij een aantal van mijn leerlingen na een gesprek met de ouders hierover. Je wilt wel dat hij eet natuurlijk.

• [verwijderd]

[verwijderd] Ik vermoed zelf een vorm van autisme bij hem en het zal me niet verbazen dat het daar mee te maken heeft.

@Madeliefje06 hij speelt thuis ook haast niet met andere kinderen, alleen met zijn broertje. En dat botst ook regelmatig. Hij heeft ook haast nooit een speelafspraakje en heeft vrijdag zijn 1e kinderfeestje in 2,5 jaar tijd.

Met inslapen heb ik het idee dat hij ligt te piekeren. Hij sliep als baby al heel slecht, kwam moeilijk in slaap. Ik denk omdat hij in zijn slaap de prikkels verwerkte.
      Hij doet echt zijn best om in slaap te komen, vind het zelf soms ook heel frustrerend dat het niet lukt.
      De laatste tijd heeft hij er ook een handje van om steeds uit bed te komen.

Met hem erover praten gaat heel moeilijk. Ik krijg er haast niks uit.

Dat ga ik inderdaad even aangeven bij de juf. Dankjewel

[verwijderd] Veel bevestiging nodig hebben dat we hem lief vinden.

Dit is natuurlijk niet zo gek, nu er weer een baby in huis is en zo.

Maar wat vervelend dat het niet goed met hem gaat, en dat het op sociaal gebied allemaal nog niet zo lukt 🙁 Ik heb eigenlijk geen tips, ik hoop dat de orthopedagoog kan helpen. Doen jullie wel eens alleen met hem iets? Heeft hij bepaalde hobby's? Lukt het om een dagritme aan te houden zodat hij weet waar hij aan toe is?

• [verwijderd]

Vulpen nee is ook zeker niet raar. Daarom geven we hem die bevestiging ook veel. En we geven hem zoveel mogelijk 1 op 1 aandacht.
        Hij is gek op lego. Daar gaan we regelmatig samen mee zitten of een puzzel.

Dagritme doen we inderdaad en we hebben een weekplanning zodat hij weet wanneer wat is.

Wat vervelend dat het niet zo lekker loopt. Ik denk dat de orthopedagoog een goede stap is. Ik hoop dat die jullie verder kan helpen.
        Je noemde dat je evt ass vermoed ik herken wel wat dingen van onze dochter maar ja iedereen heeft wel wat auti trekken dus of het dat is geen idee. Ik herken wel erg je pijn van dat je kind sociaal niet mee komt. Van alle beperkingen die hier spelen vind ik dat het lastigst. Dikke knuffel voor jou!

• [verwijderd]

Elsie89 dankjewel! Ja dat vind ik ook echt lastig. Vooral nu we het verschil gaan zien met zijn broertje.

Ikheb 4 broertjes met een vorm van autisme. En Ik herken behoorlijk veel bij onze zoon.

7 dagen later
          • [verwijderd]

We hebben vanmiddag gesprek gehad met iemand van het cjg en een orhopedagoog vanuit school. Was fijn om te horen waar ze tegenaan lopen. We zijn het er allemaal over eens dat er meer nodig is.
          Dus de orhopedagoog gaat de juf op school helpen en het cjg gaat met ons thuis verder.

En dan in het voorjaar weer een gezamenlijk gesprek

• [verwijderd]

[verwijderd] nee nog niet denk. Eerst even afwachten wat hier uit komt.
            En opzicht maakt het me ook niet uit of hij het heeft of niet. Als we het maar goed met hem gaat