Marshmallow Het belangrijkste is dagelijks zonnebrand crème. En dan bedoel ik GEEN dagcrème met SPF. Maar echt zonnebrandcrème SPF50. Alle dagcrème met SPF is een scam. Voor zonnebrand crème voor het gezicht, zweer ik bij de Koreaanse merken. Super fijn spul. Vooral die van Roundlab en Beauty of Joseon zijn top en heel licht op de huid.
Maar als je verder weinig wil uitgeven en het gaat om de routine. Zou ik gewoon beginnen met elke ochtend je gezicht wassen. Een serum, crème, zonnebrand. En in de avond double cleanse; eerst een oil cleanser of cleansing balm en dan een schuimende cleanser. En dan weer serum en crème.
Vanaf daar kun je het uitbreiden. Nou en wat is dan het belangrijkste/ de grootste banger in mijn optiek. Dat zijn;
- acids, dus de AHA’s met name (bij vette huid ook BHA)
- peptides in de avond (nooit samen met AHA’s of BHA dus dit moet je afwisselen) met name copper peptides
- tretinoin of retinal. Wel te combineren met peptides, niet met aha/bha
- in de ochtend; ubiquinone/Q10
Iedereen en z’n moeder gaan hier vitamine C zeggen. Ik ben gestopt met vit C serums omdat ze in mijn beleving allemaal heel snel onstabiel worden. En het slikken van vit C ipv op je huid smeren komt in klinisch onderzoek naar voren als effectiever.
Wat ik verder zelf prettig vind;
- Alles met rijst extract
- Een centella en iets met panthenol in huis hebben voor als je huid wat gevoelig of geïrriteerd is
- overnight maskers omdat dit gewoon hele dikke crème is en ik een droge huid heb momenteel
- toners
- af en toe een huidolie gebruiken, ik gebruik rosehip of argan
- 1 keer in de week een peeling doen (chemisch, GEEN korrels)
Wat is je huid type en waar wil je meer over weten? Want ik kan over alles meer vertellen maar weet niet precies waar de behoefte ligt.