Trees Echte retinol moet je opbouwen ja. Dat is ook voor een zogenaamde olifantenhuid geen doen. Je kan daar je hele huidbarriere mee om zeep helpen, een soort chemische brandwond word het dan. Ik snap dus nooit zo goed dat mensen zich er niet in verdiepen en zomaar wat gaan smeren. Veel merken lichtten ook helemaal niet goed voor en schrijven rustig op een flesje dat je het twee keer per dag mag gebruiken. 💀
Het vervelende aan retinol is ook dat er een vertraging in de reactie is. Je merkt ongeveer drie dagen nadat je het gesmeerd hebt dat er iets gebeurd. Als je dan drie dagen lang gesmeerd hebt ben je dus te laat en ga je meteen flink vervellen.
Hoe heet de retinol die je gekregen hebt? Ik weet van veel merken de percentages wel ongeveer. En er zijn maar een paar merken die echt goede retinol verkopen. Retinol is erg moeilijk stabiel te houden en daarom zit er een enorm kwaliteitsverschil tussen merken. Het is voor mij eigenlijk het enige product waar ik veel aan uitgeef omdat goedkope niet werken.
Ow edit, ik vergeet de (opbouw) ‘regels’ (voor retinol of retenalhyde 1%;
- start met 1 keer in de week, minimaal 4 weken, daarna 2 x in de week etc. Vaker dan 3 x in de week is niet nodig en vaak te heftig.
- stop tijdens de opbouwfase minimaal 3 maanden met alle acids, met uitzondering van hyaluronzuur.
- altijd in de avond gebruiken want retinol kan niet tegen zonlicht
- gebruik het op een schone, droge huid en smeer het met droge handen op. Als het mengt met vocht krijg je heftigere reacties. Als je dus je gezicht hebt gewassen en/of nog andere serums etc hebt gebruikt, wacht dan even een kwartier tot je huid echt droog is.
- als het is ingetrokken sluit dan altijd af met een goeie voedende moisterizer anders droogt het erg uit.
- spf elke dag want retinol vergroot de gevoeligheid voor zonlicht
In het begin kom je vaak in ‘the retinol purge’. Je krijgt dan (meer) pukkeltjes, velletjes, droge huid etc. Dit is niet erg en hoort erbij. Dit is waarom mensen vaak in reviews schrijven dat voor hun ‘niet werkt’, of ze er niet tegen kunnen, maar is een fase die voorbij gaat, daarna ga je resultaat zien. Hoe langer je het gebruikt, hoe meer resultaat.