Pfff, het is weer drama, ik word er wel zó gek van.. 😭
Lang verhaal, waar ik verder even niet op in wil gaan, maar er spelen even wat dingen met H waarvoor we een verwijzing hebben gekregen voor een psycholoog. H wil de reden/details privé houden, dat is haar goed recht.
Ex is het daar absoluut niet mee eens, die wil alle ins en outs en probeert dit nu af te dwingen.
Nouja goed, ik weiger, hij dreigt te huisarts te bellen om het op die manier alsnog te weten te komen, want "zijn rechten als vader staan boven de wensen van H".
Nu ben ik al zover dat ik heb gevonden dat inzage in een medisch dossier tussen de 12 en 16 afhankelijk is van de toestemming van het kind, en H geeft die dus niet, maar ik loop vast op dit zinnetje:
Is uw kind 12 jaar, maar nog geen 16? Dan is toestemming van het kind nodig om inzage te krijgen in het dossier van het kind. Dat is alleen anders als u als ouder informatie nodig heeft om toestemming te geven voor een behandeling. Die toestemming is namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het kind en de ouders.
Die toestemming zullen we wel nodig hebben voor de behandeling, maar hoe gedetailleerd is de informatie die hij gaat krijgen? Heeft hij alsnog recht op een volledig verslag met de aanleiding? Of kan H's privacy hierin toch beschermd worden ondanks dat hij gezag heeft?