Wij staan nu voor de lastige opgave om een basisschool voor de kinderen te kiezen, zonder dat we er binnen hebben kunnen kijken. Vind dat zo moeilijk! Sowieso een school kiezen vind ik al lastig (wonen in een grote stad, iets teveel keuze πŸ˜†) en dan ook nog niet binnen kunnen zijn om een indruk te kunnen krijgen van de sfeer...

Heb t maanden uitgesteld in de hoop dat de situatie zou veranderen, maar ziet er niet naar uit dat dat op tijd gaat gebeuren en moeten over 1,5 maand toch echt een keuze gemaakt hebben.

Meer die hier tegen aan lopen?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Onze peuter wordt over een maandje 3.
    Het is een lieve, bezige bij.

Hij is altijd bezig met spelen, rennen of trampoline springen, hij zit eigenlijk nooit stil.
    Maar hij heeft ook moeite met prikkelverwerking en dat is met onze bezige bij niet zo handig. Dus heeft hij af en toe meer schermtijd dan mag, om zo tot rust te komen.

Het is een goedlachse deugniet om wie we ontzettend moeten lachen.
    Zijn emoties zijn intens, is hij blij dan is hij ook echt blij. Maar datzelfde geldt ook als hij boos is. Gelukkig komen de boze buien niet vaak voor.
    Over zijn spreken maken we ons zorgen, ondanks dat hij zoveel stappen heeft gemaakt.

Een dag met hem is echt een feestje.

• [verwijderd]

Koekie83
    Wij hebben maar 1 basisschool hier, dus voor ons is de keuze makkelijk.

Hier ook maar 1 basisschool dus keuze was snel gemaakt πŸ˜‰

J gaat steeds meer stotteren. Hij deed het nooit, is begonnen sinds hij weer naar de voorschool mag na de zomervakantie. Is normaal toch dat ze dat een periode doen?

Hebben jullie gesprekken op de voorschool /psz? J is vorig jaar na de herfstvakantie begonnen. Heb toen 1 kennismakingsgesprek gehad en na de coronavakantie even telefonisch over zijn ontwikkeling in die tijd.

• [verwijderd]

Koekie83 dat probleem hebben we hier gelukkig niet. Je gaat gewoon naar de school in je wijk/buurt. Tenzij je privΓ© gaat (montessori of zo) of naar een speciale school.

wat zijn de punten die je belangrijk vindt? Voorzie je een bepaalde ontwikkeling waar je graag wil dat school rekening mee houdt?
      Wil je dat ze zelf kunnen lopen/fietsen naar school?

• [verwijderd]

Koekie83 ik heb dit probleem niet (althans we hebben wel een tijdje gekeken naar privΓ© scholen en misschien gaan we die stap ooit zetten in de toekomst) maar hier gaan de kinderen naar een school waar de gemeente ze plaatst. Een school dichtbij in de buurt dus.
      wij hebben dus heel erg gelet op de wijk toen we ons huis kochten πŸ˜†
      als ik zou mogen kiezen..zou ik als eerste in contact proberen te komen met andere ouders. Misschien via Fb ofzo? Want dan heb je de echte ervaringen en niet de indruk die de school graag wil maken. Misschien een keertje op het schoolplein staan en daar rondkijken. 😁 ik zou denk ik gewoon die vraag stellen aan de ouders. Lijkt me wel logisch zeker omdat ze ook ooit voor die keuze hebben gestaan.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Toch6 ik zou denk ik toch contact opnemen met logopedist! Zeker omdat de wachttijden soms heel lang kunnen zijn.
      ik zou iig bellen en de situatie schetsen.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.
        • [verwijderd]

Onze jongste is begin september 3 geworden. Hij gaat sinds september naar school en dit gaat heel goed!
        hij is heel eigenwijs, sociaal, druk en actief en heeeel lief. Maar ook heel ondeugend πŸ˜„

[verwijderd] ik wil dinsdag eerst even vragen aan zn juf wat die er van denkt

Koekie83 hier kun je er maar een paar kiezen die in je postcode gebied vallen. We hebben 3 scholen bezocht en gelukkig was de school die hier op 4 minuten loopafstand zit het leukste!

Toch6 Hmm geen ervaring met stotteren, wel met andere β€œsignalen” dat er onrust is/verandering etc. N. heeft dan meer ongelukjes bijv., zo ook toen de voorschool net begon. Als je je zorgen maakt zou ik even overleggen op de voorschool of ze het daar ook zien en zo ja, misschien eens een consult bij een logopedist aanvragen. Eerlijk gezegd zou ik me er zo geen zorgen om maken, maar ik ken J. natuurlijk niet.

Hier op de voorschool alleen een gesprek bij 3 jaar ter evaluatie en als er tussentijds zorgen zijn.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.
        • Toch6 vindt dit leuk

Koekie83 nee echt zorgen maak ik me niet, hij praat ook nog genoeg zonder stotteren. Het is vooral als hij enthousiast is of boos.
          Als de juf het raadzaam vindt dat er een logopedist meekijkt even doen we dat. Elke maandag komt er 1 op school, ideaal.

Toch6 Mijn jongste heeft ook vreselijk gestotterd, een maand of vier denk ik. Uiteindelijk kwam ze echt niet meer uit haar woorden, bleef ze twintig keer hangen op dezelfde lettergreep drie keer per zin en toen... was het over. πŸ€·β€β™€οΈ

Koekie83 Sowieso een school kiezen vind ik al lastig (wonen in een grote stad, iets teveel keuze πŸ˜†) en dan ook nog niet binnen kunnen zijn om een indruk te kunnen krijgen van de sfeer...

Is dat echt zo, dat je nergens binnen mag kijken? Wij hebben de bso in de avond kunnen bezoeken bijvoorbeeld.

Zo leuk om te lezen hoe jullie je kinderen beschrijven! Ik vind dat zelf heel lastig, soms denk ik dat oudste typisch zo of zo is en dan doet buurmeisje exact hetzelfde. Of dat ik weet dat ze iets kan omdat we dat toevallig veel met haar gedaan hebben.

Maar goed, ik denk dat onze oudste gevoelig is, en goed weet wat ze wil, en dat ze een enorm voorstellingsvermogen heeft. Ze is altijd druk met rollenspellen en imaginaire vriendjes en familie, verhalen die dagen/weken/maanden kunnen duren. Deze week ben ik overgrootmoeder geworden van Juunx, Piek, Spik en Spok, want haar kinderen zijn groter geworden en hebben ook weer kinderen gekregen 😎

Vulpen Tot nu toe wel. Er is nu een school die eind oktober een "live" rondleiding gepland heeft staan, onder voorbehoud. De rest doet veel via zoom e.d.
                Twee scholen had ik gelukkig al bekeken pre-corona; eentje aan de overkant, waar ook de voorschool is (die wordt het niet) en een school wat verder weg die mij wel erg leuk leek, dus die wordt het waarschijnlijk (als ze ingeloot wordt...). De rest dus beoordeeld op basis van verhalen van ouders en online rondleidingen.

Vulpen Ik vind dat ook altijd lastig, gevoel ook nooit volledig te kunnen zijn in zo'n beschrijving.

Wat ontzettend leuk dat je oudste zo'n enorm voorstellingsvermogen heeft! Hou van die rollenspellen. En gefeliciteerd met je kleinkinderen πŸ˜›

Lijkt de jongste erg op de oudste of totaal ander kind?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Koekie83 Dankjewel!

De jongste lijkt in elk geval qua uiterlijk sprekend op de oudste πŸ™ƒ Qua innerlijk vind ik lastig te zeggen maar ook wel volgens mij. Jongste is wat minder Boer Boris-geobsedeerd (zoals oudste lang was) en houdt van het spelen met blokjes, dat heeft oudste nooit gedaan. Maar ook zij is behoorlijk gevoelig, kan heel goed laten blijken wat ze wil en begint al alsof-spelletjes te spelen (voor ons koken, met de Duplo-poppetjes). Ze is nu 19 maanden en begint ook steeds meer een peutertje te worden, zeker nu ze wat meer begint te praten.