Voila! Een topic over alle leuke, minder leuke, verbazingwekkende, frustrerende, ontroerende en raadselachtige peuterkwesties.

Ervaringen delen, vragen stellen, even opscheppen over de nieuwe “kunstjes” van je peuter... het mag allemaal!

Wie schrijft er mee?!

Ik! Al kan ik nu dan even niks bedenken. Maar dat komt goed we hebben een zeer bijdehandte peuter 🤣

• [verwijderd]

Ja leuk!

Robbie mocht een kinder surprise ei na het opruimen van zijn speelgoed.
    Ik heb hem nog nooit zó snel zien opruimen 🤣

... nu maar hopen dat hij niet elke avond een surprise ei eist na het opruimen 🤔😅

Mijn peuter wilde graag z'n piemel even luchten en vond het onzinnig dat ik vroeg of hij een broek ging aandoen voor we naar de dierentuin gingen.

Hopsatee gezellig! Hier ook een pittige tante dus zal vast genoeg te bespreken volgen. 😉

Korte introductie: N. is net 3 geworden, is vanaf haar geboorte behoorlijk scherp en oplettend, erg bijdehand, grappig, zorgzaam en zeer beschermend over haar kleine broertje, gul, sociaal maar ook erg verlegen en “kat uit de boom” kijkerig. Wil ze iets niet dan gebeurt het ook niet, tenzij je met zeer sterke argumenten komt. Maar dan ook écht goede argumenten... Voelt ze zich ergens niet op haar gemak, dan zegt ze geen woord en kan je op je kop gaan staan maar dan draait ze niet bij. Voelt ze zich ergens wél op haar gemak, dan is zij degene die met de toastjes rond gaat en verkondigt dat ze het “zooo gezellig!!!!” vindt. 😂
        Ik lig dagelijks in een deuk om haar, maak me soms zorgen over dat breintje dat altijd op 100% aan staat, en heb moeite met een balans vinden tussen haar leren rust nemen en haar de stimulans te geven waar ze om vraagt en die ze ook nodig heeft om niet heel knorrig en “verveeld” te worden.

Oh en ze knuffelt als de beste... niet onbelangrijk 😉

Toch een langere introductie dan gedacht en doet niet eens recht aan hoe N. is. Nja de rest volgt wel.

ben benieuwd naar jullie kindjes!

[verwijderd] Hahaha, het kan zo simpel zijn soms. Nu maar hopen dat hij t niet onthoudt...

Denk dat ik de jongste ook maar meteen “meeneem” in t verhaal. Weliswaar met zn 18 maanden geen officiële peuter, maar gedraagt zich er wel naar 😁 .

Kleine charmeur, humor, praat als een 2,5 jarige, slaapt als een pasgeborene 😂. Beresterk ventje met een goed stel hersenen, voorliefde voor voertuigen, ambivalente gevoelens over de affectie van zn grote zus, onderzoekend en ondernemend maar toch ook wel weer erg blij als hij veilig in mama’s (of papa’s) armen ligt. Slaapt daar overigens ook nog altijd het liefst, maar wordt wat te zwaar inmiddels 😆. Pikt sinds kort gelukkig zn bed ook, zij het met frisse tegenzin. (Maar goed, slapen is sowieso eigenlijk voor sukkels...)

Zit op een medisch kdv maar gaat zo goed dat we op zoek zijn naar een regulier kdv. Das nog een heel gedoe want veel deuren blijken toch niet zo “open” te staan als ze je doen geloven, zodra het woord “epilepsie” valt.

Ik kom er ook bij met J. Nog een halfjaartje voor hij kleuter is 🙂

A. is onze derde dochter en in juli 3 geworden. Bijdehand, grappig, slim, gevoelig en intuïtief.

Onze oudste is trouwens 3.5 , bijdehand, slim, bordspel gek, , kletskont, heeft extreem heftige woedeaanvallen, (tot een heel gezicht vol puntbloedingkjes toe), gevoelig voor onderprikkeling , dol op z'n vriendjes, broertje, nichtjes, en familie. Echt een mensen mens.

Mijn jongste is nu 2 jaar en 2 maanden. Ze was al een peuter met 1,5 jaar 😂
        Ze is lief en schattig, maar kan ook gemeen zijn en heel erg boos worden. Dan gaat ze heel hard gillen en schreeuwen. Ze weet heel erg goed wat ze wel een niet wil. Zo heeft ze een hekel aan maillots, dus die draagt ze niet.

Ze is verder eigenlijk altijd vrolijk en heeft de liefste lach van de wereld en is gek op haar grote broer. Haar broer is ook gek op haar, al geeft hij dat niet altijd toe.

De juffen op de opvang zijn allemaal gek op en met haar ❤️

• [verwijderd]

Weglopen is helemaal hip.
        Maakt niet uit of het lopen of op zn loopfiets is, hij gaat er gewoon van door.
        Steekt zonder pardon straten over, levensgevaarlijk.

Hier volgende week zaterdag officieel peuter, al laat ze het gedrag al heel lang zien. We zitten nu midden in de "zelluf doen" fase, zo erg dat als ik haar met iets geholpen heb, bv crackers uit het pakje halen, dan doet ze de crackers terug omdat ze hel zelf wil doen , anders tantrum🤪. Goede ontwikkeling natuurlijk maar erg vermoeiend😁😁.

Ook is ze bezig met leren delen, aangezien ze bij alles "is van mij" roept😩. Voor de rest een heerlijk peutertje wat geweldig is met haar poppen, ze verzorgt ze echt, zo leuk om te zien!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Robbie is in juni 3 geworden.
        jullie kennen hem al best goed natuurlijk omdat ik veel te veel over hem praat 😛

De beste omschrijving is ‘kleine nerd’. Hij is heel leergierig en nieuwsgierig.
        Hij is een onschuldig jongetje, wil heel graag het goede doen. Zijn intenties zijn oprecht. Hij vindt het heel erg als hij een standje krijgt over iets waar hij geen kwaad in zag.
        Hij heeft wel eens een ‘ik ben drie en ik wil het nie’-bui, maar het mag eigenlijk geen naam hebben.
        Onze uitdaging met hem liggen op sociaal gebied: contact, interactie, taal. Hoewel zijn taal ontzettend vooruit is gegaan lukt het hem nog niet om dit als communicatiemiddel in te zetten.
        Maar ik heb goede hoop dat dat wel goed komt 🙂

Het is vooral een heerlijk kind 🥰

Hier een draak van bijna 2. Hij praat al behoorlijk goed maar kan ook enorm goed gillen, waar ik dan weer behoorlijk slecht tegen kan. Super lief voor zn zus en een echte boef die altijd bezig is met ergens rotzooi maken of boevenstreken uithalen. Met name thuis want als we ergens heen gaan is hij zo mak als een lammetje en zit hij met een uiterst braaf gezicht op schoot. Slaapt erg goed inmiddels en kan heerlijk boekjes lezen.

• [verwijderd]

Hier een peuter van bijna drie jaar. Hij is een lief, sociaal, slim, leergierig en bijdehand ventje. Zijn (glim)lach is heerlijk en ik vind hem het allermooist als hij slaapt. Zo onschuldig, net een engeltje.

Hij verrast ons vaak met zijn humor, opmerkingen en dingen die hij bij bijv. de peuterspeelzaal heeft geleerd. Vanaf corona heeft hij gigantische sprongen gemaakt met praten, iets waar we ons best een beetje zorgen over hebben gemaakt, maar gelukkig onterecht.

Af en toe kunnen we hem achter het behang plakken vanwege zijn koppigheid of omdat iets niet loopt zoals hij het wil. Hij heeft overal "regeltjes" voor en dat is soms voor ons heel frustrerend haha. Ook is hij heel rechtvaardig, wij moeten bijv. ook met twee handen onze koffie-mok vasthouden ("Nee, mama, met twee handen!") en als er iemand anders op mijn stoel gaat zitten aan de eet-tafel, dan wordt hij heel boos 😂

Het is echt een schat van een ventje en we zijn rete-trots op hem 🙂

Hier een monster van 2,5 jaar oud. Hoe zal ik hem eens beschrijven? Het is een erg gevoelig kind, wat bijzonder goed luistert maar gelukkig ook zijn meltdowns heeft en heerlijk buiten op straat languit op de grond gaat liggen gillen en doet alsof de wereld vergaat. Ik sta versteld van zijn geheugen, de motivatie om nu al te willen leren. En vooral hoe vrolijk en blij hij altijd is. Alles moet op een bepaalde manier en kan niet opeens de volgende dag anders zijn, hij lijkt nu al perfectionistisch wat hem op dit moment soms al in de weg zit. En fysiek is hij zo sterk. Ik sta elke keer weer met open mond te kijken.

En nu pas zie ik hoe goed hij al kan samen spelen, hoe bezorgd hij om andere kinderen kan zijn als ze vallen en hoe toegankelijk hij is. Ook is hij een kind wat aanvoelt of iemand oké is. En als ik dan eens in de zoveel tijd zie dat hij niet bij een volwassene in de buurt wilt komen ( 1 van de buren hier in de straat) vertrouw ik volledig op zijn gevoel. Zijn gevoel bleek ook nog eens te kloppen.

Bijzonder kind, ik ben zo benieuwd naar de toekomst, hoe hij ontwikkeld, wie hij gaat zijn, waar hij voor staat. En buiten dat hoop ik dat hij altijd zichzelf zal blijven.

Wat super leuk om zo wat meer over alle kindjes te weten te komen!

Wij staan nu voor de lastige opgave om een basisschool voor de kinderen te kiezen, zonder dat we er binnen hebben kunnen kijken. Vind dat zo moeilijk! Sowieso een school kiezen vind ik al lastig (wonen in een grote stad, iets teveel keuze 😆) en dan ook nog niet binnen kunnen zijn om een indruk te kunnen krijgen van de sfeer...

Heb t maanden uitgesteld in de hoop dat de situatie zou veranderen, maar ziet er niet naar uit dat dat op tijd gaat gebeuren en moeten over 1,5 maand toch echt een keuze gemaakt hebben.

Meer die hier tegen aan lopen?