Pietje1987 Ja dat doen wij ook. Zeg dan iets van “je wil graag begrijpen waarom iemand doet wat hij/zij doet, maar voor haar voelt het alsof ..., ook al is dat niet je bedoeling.” Dat begrijpt ze gelukkig wel.
[verwijderd] Wat je beschrijft over je nichtje is wel een beetje mijn schrikbeeld, al herken ik N. gelukkig in lang niet alles. Denk dat N. juist heel gevoelig is voor wat anderen van haar denken en zich snel aanpast aan de ander en wel bescheiden is, maar in dit soort situaties gewoon nog niet kan overzien wat haar vragen/opmerkingen voor effect hebben op de ander. Denk wel, juist om dergelijke situaties te voorkomen, dat we daar nog veeeele gesprekken met haar over zullen moeten voeren haha.
Ysabella Dank, lief van je! We doen ons best. Herkenbaar trouwens; N. gaat net zo lang door totdat ze de ander er van overtuigd heeft dat het X is en niet Y. Niet om d'r zin te krijgen (hoewel ik me kan voorstellen dat het zo overkomt), maar gewoon omdat er een soort kortsluiting in dat breintje ontstaat als niet gezegd wordt wat het daadwerkelijk is. Wat heerlijk voor jullie dat er echt geluisterd wordt en er stappen worden gezet! Zo fijn!
Vulpen Ah ja, de ander de regels vertellen is ook wel iets wat N. kan doen. Ze is nu de oudste op de voorschool en vindt dat enerzijds heel saai maar ontleent toch ook wel iets aan die rol. Vindt zichzelf een soort tweede juf en dat bevalt haar wel hahaha. Ik denk ook dat het goed voor N. om straks naar school te gaan. Een van de redenen ook dat we blij zijn met gemengde klassen is dat ze ook wat meer tegengas kan krijgen van oudere kindjes en zich daar tegelijkertijd ook aan op kan trekken.
Grappige is dus wel dat ze heel erg is van de complimenten geven aan kids die iets leren of nog niet kunnen. Ze kijkt daar ook niet op neer ofzo. Wil wel graag helpen en schiet daarin soms misschien wat door.
Tja, moet ook niet vergeten dat ze pas 3,5 is en het allemaal ook nog niet zo goed snapt. Misschien overvraag ik haar ook soms wel en loopt dit allemaal wel los als we er voldoende aandacht aan blijven geven.