Pimpelmeesje Vanmorgen heb ik het aankleding ook maar eens losgelaten,
Dat was hier vaak ook de manier met heel veel dingen. Dat betekent wel dat ze een keer in pyjama en ook een keer op sokken (terwijl het echt keihard regende 🤣) naar school is gegaan. Beide keren was ze nogal in shock dat ik haar echt op deze manier naar school liet gaan, want schijnbaar was dat ook niet de bedoeling 🤓. Ze is ook regelmatig met twee verschillende schoenen aan naar school gegaan, maar dat vond ik stiekem wel grappig. Het is/was denk ik een continue grenzen testen. Ik ben alleen echt heel mega consequent, dus ze had eigenlijk nooit succes. Ik geef trouwens nog steeds keuzes of je ruimt je kamer op of je gaat ‘verzin maar een rotkklus’. Ze heeft een keer geweigerd, maar toen we ‘s avonds aan tafel zaten, stond er geen bord voor haar. Zij zwaar verontwaardigd, maar hé als jij niks voor ons doet, waarom zou ik dan nog wel iets voor jou doen. Ik wilde dat nog wel verder door trekken, maar ze bindt dan uiteindelijk wel in. Wel met een hoop gemopper en dat het haar niks kon schelen blabla, maar vervolgens daarna wel ander gedrag laten zien.
De jongste blijft iemand met een gebruiksaanwijzing en wil eigenlijk continue de strijd aangaan, grenzen testen etc, maar de kunst is om ons vooral niet laten verleiden tot discussie. Mijn man vindt het lastiger en dat weet ze heel erg goed. Ze weet hem soms echt enorm te manipuleren en kan hem ook best wel emotioneel chanteren.
Ze herinnert mij alleen aan mijzelf, ik wil ook altijd eigen regie hebben. Ik denk dat ik het daarom makkelijker vind om er doorheen te prikken en er ook rustig te blijven reageren. Alleen je moet je ook leren aanpassen en leren dat het universum niet alleen om jou draait. Ze wordt weleens boos, omdat ik niet boos wordt als zij heel boos is, want dan kan ze niet lekker losgaan op mij 😬. Overigens ben ik echt wel boos hoor, maar ik zal niet snel mijn stem verheffen en ga geen zinloze wellus nietus aan. Dat is echt kansloos met haar en leidt op zo moment echt nergens naar toe.
Overigens doet mijn dochter het er vaak echt wel om (zeker van jongs af aan al) en is het echt wel expres, dus dat is dan wel een verschil.
Fijn dat ze breed onderzoek gaan doen!