Excuses trouwens, het lijkt wel een boekwerk. 🙈
Koekie83 ik vraag mij telkens af of ik hem niet te hoog/laag inschat.
Sociaal emotioneel laat hij gewoon totaal andere dingen zien dan zijn broertje, zijn broertje zorgt echt voor iedereen in huis, moedigt ons allemaal aan, laat emotie zien op momenten dat N dat bijvoorbeeld niet zou doen en zit ook nooit met zichzelf in de knoop zoals N dat wel altijd had op 2 jarig leeftijd.
De andere kant is dat N van de week in de wijk alleen buiten heeft gespeeld met kinderen uit groep 7. Ik ben er even bij geweest en toen naar huis gegaan maar hij lijkt dan helemaal op te bloeien. Hij lijkt dan in te blenden. (Deed hij ook op de psz als ze buiten mochten spelen, hij speelde dan altijd met groep 3 of hogere klassen mee) Een vriendje van hem zit in groep 6 en ook dat gaat altijd perfect. Ik vind het dus heel lastig dat er altijd word gezegd dat hij sociaal emotioneel achter loopt. Het word door iedereen gezegd, maar ik kan de vinger er zelf niet op leggen. Als ik naar zijn rapport kijk loopt hij sociaal emotioneel nu precies met zijn leeftijd mee. Dat was volgens iedereen in september wel anders.
En dan het leren, we hebben inderdaad een officiële iq test. Hij is niet hoogbegaafd, hij scoort gemiddeld, hoog gemiddeld en hoog. Maar school heeft het wel gehad over het Leonardo onderwijs. Als ik dit rapport zie denk ik telkens hoe kan je daar over begonnen zijn dan als dit is wat jullie zien? Ik kwam er gisteren bijvoorbeeld achter dat ze in groep 1 de kleuren leren. N kende de kleuren in het Nederlands/Engels en zelfs in andere talen toen hij -laten we zeggen- 1,5 was.
Mij maakt het niet uit of zijn iq laag, gemiddeld of hoog is, ik heb alleen het gevoel dat mensen snel denken dat ik wil dat hij een hoog iq heeft. Maar ik ben zelf zoekende voor hem en ik heb het idee dat hij verkeerd word gezien maar ik kan het niet onder woorden brengen. Iedereen wilt dat hij sociaal emotioneel bijtrekt, mij interesseert het niet (mocht hij echt achterlopen, want dat vraag ik mij dus af) dat hij anders functioneert op dat gebied. Prikkel hem alsjeblieft op de gebieden waar hij wel goed in is. Op de speciale psz kwam hij als een blij ei thuis. Nu komt hij oké thuis, hij is vooral erg moe. De juf van de psz heeft cursussen gevolgd voor hb kinderen. Ze zei direct na dag 1 hij loopt ver voor. (Toen hadden we hem nog niet getest)
Dus ja, wat moet ik nou?! 🤔 Het liefste laat ik hem morgen nog een iq test afnemen om te zien waar we staan. Ik denk telkens; ik ben toch niet gek?!
Soturi ja hij past zich altijd aan. 3 maanden geleden vroeg ik hem of hij wel eens schreef op school… nee dat deed hij niet want anderen deden dat ook niet en hij mocht van de juf geen balpen. Als hij met 4 A 5 jarige speelt zijn er soms opstootjes als hij met oudere kinderen speelt niet.
Hij wilt bijvoorbeeld ook elke avond uit een bomen boek voorgelezen worden, dat gaat dan over stikstof en dergelijke onderwerpen. En dan stelt hij ook vragen etc. Maar op school lezen ze voor uit kikker. 🤐