@Koekie83 en heel onconventioneel, stoppen met bedtijd? Dus wel gewoon je zoon op bed leggen, haar naar boven brengen, ze mag niet meer met jullie praten, storen, en zelf echt voorbeeld geven hoe het voelt als je je moe voelt. Zodat ze leert wat moe voelen is? en daar uiteindelijk op acteert?
dus een voorbeeld, zoals wij het zijn begonnen:
mijn oudste is P. middelste is N en jongste is R.
1830: N ik zie dat je moe bent, je bent aan het gapen en je wordt druk. Kom we gaan naar bed. > Bed ritueel doen we met hem allen.
19.00: R, jij wordt ook moe he, je oogjes prikken, en je oren prikken, kom we gaan naar bed. P ga je mee? Want hierna is het beneden tijd voor papa en mama. P gaat dan helpen R op bed leggen, en daarna wat rommelen in zijn kamer. Tegen 1930 zeg ik, nu is het mama en papa tijd. Mama en papa gaan even hun hoofd tot rust laten komen en dan ook slapen. Hij mag wel beneden zijn, maar moet iets rustigs voor zichzelf doen (wij zijn in deze periode ook even tijdelijk gestopt tv kijken s avonds, en zelf gaan lezen). wij lezen een boek, hij deed dat vaak ook of ging rustig tekenen oid.
Naja, de eerste 3/4 weken ging hij dus pas om 22 uur naar bed, maar na 2 a 3 weken ging hij wel moe herkennen. Hij kreeg het koud, hoofdpijn, etc. Toen ging hij een hele tijd om 21 uur naar bed, en nu rond 20 uur. We moeten wel aansporen, en als ik zeg, ben je moe, is het altijd nee. Maar ook overdag benoemen we dus alle vermoeidheidssignalen, als hij chaggo is, proberen we uitleggen dat dat kan komen omdat je moe bent.
Nu werkt het best goed, heeft wel een paar maanden geduurd (we zijn hier een half jaar geleden mee begonnen). Maar daardoor was de strijd weg, wat hielp, we gaven hem autonomie , wat hielp, en hij leerde zijn lijf en gevoel ook kennen, wat ook al helpt. Gisterenavond wilde hij bv wachten tot wij thuis waren van info avond, en eigenlijk was hij te moe. Op een gegeven moment was hij in tranen "ik ben zo moe en moet eigenlijk slapen maar ik wilde jullie nog even knuffelen en kletsen".
Naja, heel onconventioneel, wij krijgen er ook mega veel commentaar op, maar goed, onze oudste herkent nu wel dat hij moe is en dat slapen niet zo erg is, hij ziet oorzaak en gevolg en beseft dat als hij nu moe is en wakker blijft, hij morgen nog moeier is en zich ook minder prettig voelt.
Bereid je wel voor op een hele hoop commentaar mocht je het willen proberen.