Gesprek op school gehad. Was leuk. Veel positieve berichten over N. en haar (veelal positieve) ontwikkelingen. Zaten erg op 1 lijn. Dus dat is fijn.
Enige wat bij mij is blijven hangen is dat juf noemde dat het haar opviel dat N. nog niet vloeiend leest, terwijl ze toch al een jaartje kan lezen (spellend dan). Ze had wel verwacht dat ze inmiddels verder zou zijn en vond dat we (school en wij thuis) daar wel iets mee moesten omdat ze het gevoel had dat N. lezen nu ook minder leuk vindt omdat ze er door het hakken en plakken minder lol uit haalt. Ik denk dat dat klopt. Ze ging haar op school stimuleren om vloeiend te lezen, want juf denkt dat ze dat wel kan. Prima.
Nu zit ik alleen met hoe we haar thuis hierbij kunnen helpen, want ze wil dus niet echt lezen. Maar ja, om het lezen leuker te maken en de boeken te kunnen lezen die ze wil, zal ze toch even over een soort drempel moeten (zoals N. wel vaker heeft; ze heeft soms een zetje nodig). En zoveel tijd is er op school ook weer niet om hier individueel aandacht aan te besteden.
Juf ging me een lijst sturen van leuke boekjes in de hoop dat dat het wat aantrekkelijker maakt. Maar verder weet ik even niet wat we hier mee moeten/kunnen. Beloningssysteem? (Gaat een beetje tegen m’n gevoel in; bang dat de motivatie teveel extern wordt), vast onderdeel maken van naar bed gaan? Nja; even over nadenken. Tips zijn welkom.