Vulpen Nou ja op zich heb ik de indruk dat ze wel veel meer differentiëren dan vroeger. En dat je daardoor juist ook krijgt dat de niveauverschillen vergroot worden, want als je meer krijgt aangeboden, dan leer je ook sneller lezen en bouw je je voorsprong verder uit.
Nou vind ik de oude methode ook alles behalve wenselijk. In mijn tijd was het: hier heb je een boek en houd verder je mond. Daar leer je natuurlijk helemaal niets van en is ontzettend demotiverend. Dus die differentiatie ben ik heel blij mee. Probleem is alleen dat die differentiatie eigenlijk vaak niet zo goed wordt opgepakt. Bij de school van onze kinderen is het erg vaak: hier heb je een project en zoek het maar zelf uit. Dat schiet natuurlijk ook voor geen meter op. Ook kinderen met een voorsprong hebben begeleiding nodig. Daarnaast wordt er nu heel vaak gekeken naar versnellen, moeilijkere zaken aanbieden, maar er zitten heel veel mogelijkheden in verdiepen of verbreden. Midi heeft net op school geschiedenis les gehad over jagers en verzamelaars en eerste boeren. Ik heb toen ook geopperd dat hij dan de mogelijkheid krijgt om samen met een klasgenootje daar diepere informatie over op te zoeken. Heel simpel: hoe zag een dagmenu eruit en hoe veranderde dat tussen die groepen. Dat wordt nu heel beperkt geraakt, maar is natuurlijk hartstikke veel over te vinden. Als midi daar verder naar zou zoeken en een presentatie over zou houden met een klasgenootje, zou dat zijn vaardigheden helpen en zou het de klas verrijken omdat zij extra informatie kant en klaar voorgeschoteld krijgen. Dat soort dingen kunnen voor rekenen en taal ook, maar is niet standaard. De gemiddelde oplossing is steeds moeilijker, waardoor kinderen steeds verder gaan voorlopen, maar je kunt ook veel meer verbreden of verdiepen. Dan kun je binnen je eigen groep verder groeien.
De fout die trouwens wel heel veel gemaakt wordt is dat kinderen die voorlopen op cognitief gebied worden ingeschat als achterlopend op sociaal gebied. Maar vaak is dat juist omdat ze moeite hebben met relateren aan kinderen van hun eigen leeftijd, maar die minder ver zijn cognitief. Midi werd in de groep op de peuterspeelzaal slecht begrepen door andere kinderen en daardoor gaf de leiding aan dat hij sociaal moeite had. Ja, dat klopt, hij vertelde namelijk enthousiast over verschillende dinosauriërs die carnivoor of herbivoor waren en hoe je het verschil kon zien aan de schedel, terwijl er kinderen in zijn groep zaten die nauwelijks Nederlands spraken. Dan is het maken van verbinding heel moeilijk. Dat ligt niet aan zijn sociaal emotionele ontwikkeling, maar aan verschil in interesses en capaciteiten. Daarom is het voor veel kinderen juist heel prettig om te versnellen, ze zijn vaak genoeg juist sociaal vaardiger, maar dat wordt niet altijd goed herkend.