Ysabella De hardnekkige misvatting dat hb kinderen sociaal en emotioneel achterlopen is echt quatsch. Meestal lopen ze sociaal en emotioneel juist óók voor. Daardoor is er sociaal en emotioneel een mismatch met leeftijdgenoten, die zij zelf niet snappen. Vanuit het niet snappen van het gedrag van leeftijdgenoten, waarbij ze wel zien dat het gedrag van leeftijdgenoten door volwassenen normaal gevonden wordt, gaan ze zich aanpassen en/of ongewenst gedragen.
Kijk, als jij bijvoorbeeld weet dat je netjes om iets hoort te vragen als je iets van een ander kindje wil krijgen, maar je tegelijk ziet dat andere kinderen voortdurend gewoon dingen van elkaar afpakken, dan is dat heel verwarrend en dan kun je daar onzeker van worden. Maar betekent dat dan dat je achterloopt?! Nee natuurlijk! Je loopt juist voor! En zo werkt dat met heel veel dingen.
Het feit dat ze dit zegt laat zien dat ze hem nog niet ziet. Ik zou hem nu dan niet brengen. Je zou kunnen investeren in de leidsters. Als je het gevoel hebt dat ze wel echt hun best voor hem willen doen en een open houding hebben, dan kun je daar voor kiezen. Ik zou me echter wel afvragen waar je het voor doet. Met welk doel breng je hem naar de pzs? En is dit een plek waar je dat doel gaat bereiken?