Ysabella maar Albert Einstein is niet de heilige graal of het voorbeeld van alle hoogbegaafde mensen. Ik ben officieel wel hoogbegaafd, maar lijk in de verste verte niet op Einstein en mijn oudste zoon is officieel niet hoogbegaafd en doet lijkt juist veel meer op hem, met een heel ander interessegebied dan wel.
Ik verzet me echt heel erg tegen het beeld: slim of hoogbegaafd is iets heeeel anders. Intelligentie is een schaal waarbij op verschillende vlakken wordt gemeten, performaal, verbaal enz. Als je op 3 van de 5 waarden boven de 130 (volgens mij) uitkomt ben je hoogbegaafd volgens de normen. Maar dat is gewoon een afgesproken grens. Een kind is echt niet helemaal anders op het moment dat hij/zij die grens overgaat. En iemand die een IQ van 160 heeft is vaak al weer een ander verhaal dan iemand van 135, allebei hoogbegaafd (even gechargeerd). En iemand met een sterk disharmonisch profiel waardoor hij/zij niet officieel hoogbegaafd is, kan juist heel erg voldoen aan het standaard beeld van hoogbegaafdheid.
Ik ben het echt niet eens met de paniek, ik vind ook dat ze helemaal niet kunnen zeggen dat hij naar een psz voor hoogbegaafde kinderen zou kunnen gaan, want waarschijnlijk is het merendeel van de kinderen daar helemaal niet getest, dus officieel niet hoogbegaafd. Maar ik vind de opmerking dat het goed is om hem eens te observeren, om wat extra in de gaten te houden hoe hij zich ontwikkeld en hoe hij landt in een groep waar hij waarschijnlijk een grote voorsprong gaat hebben op het merendeel van de andere kinderen helemaal geen slecht plan.