Madeliefje06 als ik voorlees gaat hij sinds een tijdje met zijn vinger ‘mee lezen.’ En opeens dacht ik zou hij willen leren lezen? Hij pakt nu ook sinds 2 weken allemaal voorleesboeken uit de kast om door te bladeren.
Hij kent het hele alfabet, kan het opnoemen en dus ook de letters lezen als ze ergens geschreven staan, alleen de B en de D vind vind hij lastig als hij die voorleest.
Hij heeft altijd interesse in één ding en als hij dat helemaal kent ( vaak kent hij het dan al maanden maar is dan zelf onzeker of het goed is) dan komt er een volgende interesse. Nu zijn dat dus letters en bij elke letters verzint hij ook hele rijtjes die met die letter begint.
Hij lijkt een fotografisch geheugen te hebben. Ik weet dus niet of hij echt ‘leert’ lezen of dat hij gewoon de woorden na 3 keer onthoud. Snap je?
Maar ja dat is natuurlijk ook een bepaalde vorm van leren, waar ik stiekem op een positieve manier een beetje jaloers op ben. 🙈😬
Ik begon bijvoorbeeld met het woordje IK. Ik schreef de I en vroeg welke letter het was, hij antwoordde en ik schreef de K. Daarna vroeg ik wat er stond en hij spelde het woord, waarop ik zei dat daar IK stond. Dat twee keer gedaan en nu weet hij dus dat de I K samen het woordje IK vormen.
Maar hij heeft dat dus echt met alles. Hij ziet iets 1 tot 3 keer en hij onthoud het. Net als getallen opnoemen en die kunnen lezen etc. (Bijvoorbeeld Klok kijken)
Ik wil natuurlijk niet dat hij er een hekel aan krijgt, dus op het moment dat hij weg kijkt of geen antwoord geeft laat ik het ook, en zo doe ik dat bij alles. Ik denk alleen wel dat hij een nieuwe uitdaging nodig heeft. Hij zegt bijvoorbeeld ook elke dag ‘ letters kijken mama’ en daar bedoelt hij mee dat we thuis een spelletje hebben waarmee je de letters op geschreven letters kan leggen.