Ik heb zomaar een overweging en vraag me af hoe jullie dit zien.
Er zijn 8 kleuterklassen bij ons op school, verdeeld in 4 jaar (ze beginnen vanaf 2,5 jaar). De klassen zijn dus 0A en 0B, 1A en 1B, enzovoort.
Ik heb al langer de indruk dat de B-kant 'zachter' en passender is voor gevoeligere kinderen dan de A-kant. Mijn oudste heeft de B-kant gevolgd en er was superveel aandacht voor haar, ze is daar echt tot bloei gekomen. Het verschil is het kleinst in de derde kleuterklas, dus de klas voor ze naar het eerste leerjaar (groep 3) gaan.
De middelste heeft de A-kant gevolgd en mede door de juf en de klasdynamiek in de tweede klas heel wat zelfvertrouwensissues opgelopen. De juf in de derde klas heeft echt haar best gedaan om dit weg te werken. Nu zit ze in groep 3 en is ze helemaal opengebloeid.
De jongste is nu gestart bij de A-kant en het oudercontact was positief, maar wel vond de juf dat ze soms in de kring wat te veel het woord had en moest ze haar afremmen. Ik ben hier eerlijk gezegd niet zo blij mee, want A. is op haar best als ze een beetje mag 'schitteren' en ik vind dat de juf ook best een podium hiervoor mag geven (natuurlijk niet dat het ten koste gaat van andere kinderen). De juf in de B-klas is bijvoorbeeld veel zachter en aanmoedigender. Niet dat juf A niet lief is, maar ze is gewoon iets kordater en ik weet niet zeker of dat voor A. wel zo goed is. Ze stroomt nu ook waarschijnlijk door naar juf 2A en mede door issues met de middelste sta ik hier helemaal niet om te springen.
Ik vraag me nu af wat de logica is van school om de juffen pedagogisch zo bij elkaar te doen 'aansluiten' en vanwaar het verschil. Ik wil sowieso nog een gesprek met de directeur over wat er destijds bij E. is voorgevallen, niet om de juf te beschuldigen, maar gewoon om waakzaam te zijn.
Wat is wijsheid in deze?