Een buurman gaat op vakantie. En zijn zoon is buiten aan het spelen met z'n vriendjes ( waaronder ook klasgenootjes, en de kindjes komen daar ook over de vloer zeg maar). Dus buurman komt zn zoon halen om weg te gaan en groet iedereen, geeft mijn zoon een boks ander meisje een boks en geeft een ander meisje een kus op de wang. Wat vind jij hiervan?

Wat is de relatie met dat meisje? Komt ze er vaak? familie? Goeie vrienden met zijn zoon?

Opzich vind ik er niet veel van. Wij geven kinderen ook kus op de wang/mond. Maar wel alleen als we ze goed kennen en dat zelf ook prima vinden (nichtjes, neefjes, vriendjes die we al jaren kennen).

Een vreemd kind op de wang kussen is wel wat raarder ja.

Had je het idee dat ze het vervelend vond? Onverwacht? Dat je het hier vraagt?

Honkeytonk Ik persoonlijk vind het niet kunnen. Zijn zoon en dat meisje zitten bij elkaar in de klas. En ze speelt er ook wel eens.

Ik zie mijn vriend dat al doen bij een klasgenootje van mijn zoon. Nee super weird.

Mijn zoon schrok ervan. Het eerste wat hij zei toen hij binnen kwam. 'Mama, je gelooft dit gewoon niet. De buurman heeft .... gewoon gekust.

P.s ik geef mn neefjes nichtjes en kinderen ook gewoon een kus. Maar ik zou dat nooit (zomaar) bij een klasgenoot/vriendje doen.

• [verwijderd]

Louelle81 ik zie mezelf dit totaal niet doen bij de vriendinnetjes van m’n zoon. Zelfs de dochter van onze goede vrienden niet (alleen als ze er zelf eerst naar vraagt).

Niet gepast vind ik dat. Sowieso al niet. En nu met Corona al helemaal niet. Ook de boksen trouwens niet. Volwassenen moeten afstand houden van kinderen. En ze al helemaal niet aanraken!

Louelle81 ik zou dat nooit (zomaar) bij een klasgenoot/vriendje

Nee ik ook niet! En als je zoon er zo van schrok, is ook niet goed!

Hier vliegen m'n nichtjes en neefjes vanzelf om m'n nek 🙈, dus dan zou een ander kind er ook niet van schrikken (denk ik dan).

Heel ongepast in tijden van corona. Ik zou boos geworden zijn. Wat vond ze er zelf van?

Nescio ze moesten erom giechelen. Maar ze hebben er nog wel over gehad. Zo van, zn vader gaf me een kus. Ze waren allen een beetje verbaasd.

Mijn zoon zei in de eerste instantie dat ie haar op de mond gekust had. Ik schrok daar zo van!!! Toen heb ik haar zelf gevraagd, ze zei op haar wang, zn baard kriebelde.

Bloem maar afstand houden is pas na 12 jaar. Aanraken is bij een vreemder kind niet gepast nee, maar in principe hoeven kinderen tot 12 onder elkaar en tot volwassenen geen afstand te houden hè.

Louelle81 ja dat maakt het wel raar! Zeker omdat ze het zelf dus ook niet gewoon was!

Honkeytonk Jawel toch. Kinderen onderling niet. Maar tot andere volwassenen (uitgezonderd ouders en verzorgers) wel volgens mij.

Edit: ik heb het fout: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
                  Blijkbaar is dat veranderd. Ik snap niet goed waarom. Leerkrachten en coaches en zo dat snap ik nog wel. Maar tot andere volwassenen? Dat kan je toch gewoon aanhouden? Ik doe dat ik elk geval wel.

Als je ergens kind aan huis bent vind ik het eerlijk gezegd niet zo raar. Ik bedoel, ik heb ook vaak genoeg een kus van de moeders van vriendinnetjes gekregen.

Maar als dat niet zo is, hoop ik toch wel dat iemand tegen dat meisje zegt dat ze daarin haar grens moet aangeven en dat haar ouders de beste man er even netjes op aanspreken.

Bloem nee vanaf 1 juli niet meer, kinderen tot 12 jaar hoeven geen afstand meer tot volwassenen te houden. 12t/m 18 akten onderling niet.

• Bloem hebben hierop gereageerd.
                      • Bloem vindt dit leuk

Ysabella Het is niet dat ze lekker dag daar is. Ze heeft daar wel een aantal keer gespeeld. En ze spelen buiten veel samen met elkaar, de hele groep of 1 op 1. En ze zitten samen in de klas. Ze loopt iig niet de deur plat.

Buurmeisje komt hier zelf elke naar mij toe voor een kus op de wang of een knuffel. Die is hier ook heel vaak. Maar zou het nooit uit mezelf doen! Dus ik vind dat wat jij omschrijft ook best wel raar. En zeker gezien de reacties van de kinderen is het vreemd te noemen.

Louelle81 tja, het is een kus op de wang hè? Laten we het even een beetje relativeren. Als het een vrouw was geweest hoe had je dan gereageerd?

Overigens vind ik wel dat het alleen oké is als het kind in kwestie het oké vind en de ouders van het meisje.

Ysabella Als het bv zijn vrouw was geweest had ik het ook zeer zeker raar gevonden. Maar deze man is sowieso zwaar handtastelijk. Hij tilt mn dochter ook gewoon zomaar op. Of zit tussen alle buurtkinderen en 'stoeit' met ze. Hij is erg knuffelig. Ik vind persoonlijk dat er grenzen moeten zijn.

P.s ik twijfel of het toch niet de mond is geweest maar voor mij persoonlijk maakt dat niets uit. Ik vind het echt raar en vooral niet nodig.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Louelle81 Misschien is het dan gewoon een heel joviale man die erg fysiek is. Sommige mensen hebben dat en daar is op zich niks mis mee. Als student had ik eens een huisgenoot die ook heel fysiek was. Tijdens het praten praatte ze echt met heel haar lichaam, ze zat of stond nooit stil en ze raakte ook regelmatig even je arm of je schouder aan. Dat was gewoon haar manier van doen. Bij zulke mensen is het denk ik belangrijk dat ze zichzelf er bewust van zijn en hun voelsprieten uit hebben staan om te zien of anderen dat wel of niet op prijs stellen, maar er ligt ook een rol bij de omgeving om grenzen aan te geven als het als onprettig wordt ervaren.

Met spelen en stoeien met de buurtkinderen of boxen geven vind ik op zich niks mis, zo lang het daar bij blijft. (Corona even buiten beschouwing gelaten.)

Die zoen op de wang vind ik wel raar en op het randje van wat gepast is, maar ik ben het ook eens met Ysabella. Het is maar een kus op de wang. Laten we het ook niet groter maken dan het is. Als ze er zelf een beetje giechelig over doet en zegt dat de baard prikte, zou je kunnen vragen of ze het prettig vond dat hij haar een zoen gaf. Als ze dan nee zegt, zou je kunnen zeggen dat ze dat volgende keer mag aangeven: " ik vind het niet zo fijn als je me een zoen geeft, wil je dat alsjeblieft niet meer doen?" Of: "ik wil ook liever een box."