Bij mijn dochter gaat het leren luisteren naar het verzadigingsgevoel van haar lichaam volgens mij best aardig. Zij mag in ieder geval min of meer zelf bepalen hoe veel ze eet. Bij alle maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) stoppen we regelmatig tussendoor even met eten en staan we even bewust stil bij hoe onze buik zich voelt en of we nog trek hebben. Ze beslist dan zelf of ze doorgaat met eten, of dat ze stopt.
Wij hebben bij het ontbijt en bij de lunch gewoon volkorenboterhammen. De eerste boterham moet hartig (waarbij pindakaas bij ons ook als hartig geldt) en de tweede mag zoet. Ze eet meestal twee boterhammen, maar soms heeft ze na een genoeg en soms wil ze een derde. Allemaal prima. Alleen na haar vierde boterham mag ze geen vijfde meer, maar het komt niet vaak voor dat ze een vierde wil en al helemaal bijna nooit dat ze een vijfde wil.
Wel moet ze voor ze aan een boterham begint inschatten of ze nog genoeg trek heeft om hem helemaal op te eten, want ze mag niet de helft laten liggen. We gaan geen halve boterhammen weggooien. Als je zo vol zit dat je maar een halve boterham op kunt, zit je vol genoeg en heb je niet meer eten nodig.
@[verwijderd], op zich vind ik het niet gek als een kind dat 's ochtends op tijd ontbeten heeft om 10 uur weer trek heeft. Hier hebben wij ook altijd zo rond 10 uur/half 11 een eetmoment. Wij eten dan fruit. Ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vindt als je kind veel koekjes eet, maar je kunt er toch zelf voor zorgen dat dat niet gebeurt? Onze dochter mag echt niet zelf een koekje pakken. Toen ze kleiner was lagen de koekjes gewoon buiten haar bereik. Ik zou rond 7:30-8:00 ontbijten. Dan geef je hem brood, of iets anders wat jij zelf acceptabel vindt, maar iets anders dan wat jij aanbiedt krijgt hij niet. Eet hij wel: fijn! Eet hij niet: prima, zijn probleem. Na het ontbijt ruim je de tafel op en is het eetmoment voorbij. Om 10 uur neem je tijd voor het volgende eetmoment, waar ik dus fruit zou aanbieden, maar iets anders gezonds kan natuurlijk ook. In de tussentijd niks anders geven, ook niet als hij gaat zeuren. Als je die structuur een weekje volhoudt, gaat hij echt wel doorkrijgen dat hij maar beter een beetje kan eten op de eetmomenten die jij aanhoudt.