Sevenof9 Serieus!? Zodra blanken roepen dat mensen de racisme kaart trekken wordt er gezegd dat dat beledigend is en dat de racisme kaart niet bestaat. Maar de omgekeerde racisme kaart zou dan wel bestaan? Als racisme activisten vinden dat de racisme kaart niet bestaat, zouden ze anderen er ook niet van moeten beschuldigen dat ze de omgekeerde racisme kaart trekken!
Ik merk dat ik hier best een beetje boos van word. Ik heb bijvoorbeeld via die site de uitgave "woorden doen ertoe" gelezen, een uitgave van het Afrika Museum, het Museum van Volkerenkunde, het Tropen Museum en het Wereld Museum. Dit gaat specifiek over woordkeuze binnen de culturele sector. Super interessante casussen trouwens, die daarin worden beschreven en waarover de afwegingen inzichtelijk worden gemaakt.
Aan het eind van de publicatie zit een woordenlijst, waarin van allerlei woorden beschreven wordt welke gevoeligheden er zijn en welke terminologie kwetsend is en wat je dan beter voor woorden kunt gebruiken. Er worden uiteraard ook allerlei termen gegeven om groepen mensen te beschrijven, zoals aboriginal, eskimo, indiaan, allochtoon, islamiet, gekleurd, inheems, pygmee, enz. En bij alle termen staat beschreven wanneer iets als beledigend wordt ervaren en waarom en wordt geschreven dat het het best is om "de terminologie die door de groep zelf wordt gebruikt en als respectvol wordt gezien te gebruiken." Behalve bij blank en bij wit. Daarbij staat dat wit de voorkeur heeft over blank en dat steeds meer mensen het er daarover eens zijn.
Nou sorry hoor, maar ja, dat is racisme! Hoezo mogen alle groepen mensen zelf bepalen welke woorden er gebruikt moeten worden om hen te beschrijven, behalve blanke mensen?! Ik mag mijzelf niet eens meer blank vinden! Ik ben niet wit! Melk is wit. Sneeuw is wit. Mijn huidskleur is echt anders dan de kleur van melk en sneeuw. Waarom mag ik dingen niet eens beschrijven zoals ze feitelijk zijn?! Waarom zou dat beledigend zijn voor wie dan ook? Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat ik niet meer blank mag zijn.