[verwijderd] Afhankelijk van het voorspelde aantal zetels stem ik op de eerstvolgende vrouw.
De eerste vrouw op de lijst haalt het hoogstwaarschijnlijk toch wel, dus mijn stem gaat dan naar de vrouw die het waarschijnlijk nét niet zou halen zonder voorkeursstem.
Dit inderdaad! Ik baal altijd een beetje als mensen op de eerste vrouw stemmen, want om meer vrouwen in de tweede kamer te krijgen is dat compleet zinloos. Ik stem ook altijd op een vrouw die volgens de peilingen op het randje zit van niet in de kamer komen.
Ik weet het eigenlijk nog niet, op welke partij ik ga stemmen. Ik heb in het verleden vaak op de CristenUnie gestemd. De laatste keer twijfelde ik daar al wat meer over, maar toch maar gedaan. Op een heleboel gebieden komen ze wel in de buurt van mijn standpunten en van mijn visie op de maatschappij. Behalve op een aantal van de medisch-ethische kwesties en laat dat nou júist hetgeen zijn waar ze zich de laatste jaren meer en meer op profileren en hard voor maken. Dat stuit me steeds meer tegen de borst.
Ik weet het nu dus echt nog niet. (Hoeft gelukkig ook nog niet. 😄) Er zijn wel partijen die ik vaak dingen zie doen waar ik achter kan staan, maar het lastige vind ik dat je met je stem partijen ook mandaat geeft omnte acteren in nieuwe en onverwachte situaties. Daarom vind ik dat de grondbeginselen van een partij ook grotendeels overeen moeten komen met mijn visie over hoe je de maatschappij zou moeten inrichten.
En dan heb je ook nog Rutte. Ik ben geen vvd-er en dacht altijd dat ik nooit op de vvd zou stemmen. Maar ik vind dat hij het in deze crisis enorm goed doet. Echt een daadkrachtige leider, die beslissingen neemt die nodig zijn, ookal zijn ze niet leuk. Die niet met alle winden meewaait en duidelijk de expertise van wetenschappers meeneemt in het beleid. Echt chapeau.
Kortom: ik weet het niet.