Vulpen Ons zorgstelsel is respectievelijk goed, onze economische situatie was respectievelijk goed, we hebben (kennelijk) kundige wetenschappers in dienst, en misschien heeft het zelfs wel te maken met onze sociale cultuur dat de ziekte zich 'heeft laten indammen'. Daarnaast hadden we de IC van Duitsland om op terug te vallen en goede informatievoorzieningen waardoor de hele bevolking constant geïnformeerd werd. Dat zijn geen verdiensten van Rutte en de VVD.
In principe heeft de regering (en niet Mark Rutte in zijn eentje) niets meer gedaan dan het advies van het meest voor de hand liggende adviesorgaan overnemen. Ik zeg niet dat dat onverstandig was, maar het is ook niet bepaald een gouden vondst. Ik vraag me af of andere regeringspartijen dat veel anders hadden aangepakt.
Het is appels met peren vergelijken als je kijkt naar hoe Nederland het heeft gedaan ten opzichte van landen waar de uitbraak begonnen is (en die ermee overvallen werden) of landen die veel minder economische middelen hadden om mee te starten.
Waarop baseert men die positieve waardering van Rutte nou precies? Is het een gevoelsmatig ding? Dat de combinatie van opluchting dat je zelf niet ziek geworden bent, dankbaarheid dat je in een land woont met een sociaal vangnet en dat die enge mediabeelden uit andere landen niet op jou van toepassing zijn, geassocieerd wordt met die meneer die je keer op keer op televisie hebt gezien?
We weten niet eens met zekerheid of we de ziekte zelf hebben ingedamd, in welke mate de maatregelen daaraan hebben bijgedragen, of dat het virus een eigen ritme heeft, zoals ook wel eens beschreven is in wetenschappelijke publicaties. Er zijn nog steeds heel veel theorieën, er is nog veel onduidelijk en het lijkt erop dat we van de nawerking van het virus nog niet eens alles gezien hebben.
Ik wil helemaal niet VVD-bashen met deze post, maar ik begrijp oprecht niets van die hallelujah omtrent Mark Rutte. Ja, hij was een goed woordvoerder in een tijd van crisis. Maar dat geeft mij geen reden om ineens op een bepaalde partij te stemmen. Hij heeft andere onderwerpen in zijn carrière ook aanzienlijk minder knap besproken, dat is hiermee niet ineens uitgewist.