[verwijderd] ik denk niet dat er meer gepest wordt dan vroeger, maar wel dat er veel meer aandacht voor is, waardoor er steeds meer kennis over ontstaat en we dus weten dat het een grote impact heeft op het psychisch welbevinden. En dat is alleen maar goed
Ik ben ook gepest en destijds deden de leerkrachten daar weinig mee. Mijn moeder heeft weleens ingegrepen door een vriendin aan te spreken of met de ouders te gaan praten, maar ik vond dat echt vreselijk. Het hielp ook nog eens niet, integendeel. Dus je er direct mee bemoeien heeft volgens mij echt een averechts effect, zeker op 11 jaar.
Wat ik doe met mijn kinderen is ze alle ruimte, begrip en vertrouwen geven. We vertellen vaak verhalen over situaties waar ze zich in kunnen bevinden (of op basis van hun eigen ervaringen) en wat dan een gepaste houding is. Ze gaan dit jaar ook op taekwondo of karate, juist ook voor dat zelfvertrouwen. De oudste is heel sociaal en maakt makkelijk vrienden, maar de middelste is best timide en ook super conflictvermijdend. Zij moet dus echt leren voor zichzelf op te komen.