Wij hebben vandaag voor het eerst Cluedo gespeeld met R. Ik super blij, want ik vond dat vroeger altijd een super leuk spel en we dachten eigenlijk dat het misschien nog te moeilijk zou zijn voor R. We hebben mijn oude spel van vroeger nog, dus weemoed alom.
Nu heb ik uitgelegd aan R. en mijn man wat de spelregels zijn op basis van mijn herinneringen van vroeger. Tijdens het spelen kwamen we er echter achter dat bepaalde regels die wij vroeger hanteerden helemaal niet in de spelregels staan.
Een heet hangijzer is hier nu vooral wanneer je in het zakje mag kijken en dus kunt winnen. Wij deden vroeger altijd dat dat alleen in je beurt mocht. Als je er achter kwam wat de oplossing was terwijl een ander aan de beurt was, moest je wachten tot je aan de beurt was en dan mocht je de beschuldiging maken en in het zakje kijken. In de spelregels bij mijn spel staat er niks over. Daardoor lijkt het erop dat je dus altijd in het zakje mag kijken, ongeacht of je aan de beurt bent. (Wel maar één keer natuurlijk.) Bovendien laat dat nog mogelijkheid over om aan het éind van je beurt te kijken. Je kunt dan dus eerst nog een verdenking uitspreken en een ronde doen of medespelers je een kaart kunnen laten zien en dan daarna meteen in het zakje kijken. Dat mocht bij ons vroeger ook niet: als je in het zakje wilde kijken, moest dat meteen aan het begin van je beurt. Als je er tijdens je beurt n.a.v een vraag aan je medespelers achter kwam wat de oplossing was, moest je dus wachten tot je volgende beurt om je beschuldiging te controleren en de overwinning te claimen.
Wij weten nu niet meer hoe het zit. Heeft iemand het spel met een handleiding waar het wèl duidelijk in staat? En hoe spelen jullie het?